1. Kansen in het onderwijs

Trendanalyse

Trendanalyse

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

De cijfers 2020 zijn bij het opstellen van de MPB 2022-2025 (in augustus 2021) nog niet beschikbaar via waarstaatjegemeente.nl.
Deze cijfers zoals opgenomen geven t/m 2018 aan dat het aantal leerplichtigen in Apeldoorn dat niet staat ingeschreven op een school hoger was dan het gemiddelde in Nederland. Als verklaring is in eerdere MPB’s vermeld dat dit mede lag in de wijze van registreren (onterechte meldingen van verzuim) en dat scholen alerter zijn op een juiste wijze van registeren. Aangegeven is dat een juiste registratie tot een daling zou moeten leiden. Deze daling is in het opgenomen cijfer van 2019 zichtbaar.

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

Het gaat om het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen. De cijfers 2020 zijn bij het opstellen van de MPB 2022-2025 (augustus 2021) nog niet beschikbaar op waarstaatjegemeente.nl.
We zien een afname van het aantal leerlingen dat ongeoorloofd aanwezig is. Scholen hebben hun verzuimregistratie steeds beter op orde waardoor samen met de leerplichtambtenaar sneller de juiste acties kunnen worden ingezet. Ook is er in de kernteams (waarin school, Leerplicht en zorg vertegenwoordigd zijn) steeds meer aandacht voor preventie. Al bij vroege signalen van verzuim onderneemt het kernteam actie. Daarmee kan in een toenemend aantal gevallen verzuim beperkt blijven of zelfs voorkomen worden. We streven nog altijd naar een verder dalend verzuim in 2022.

Vroegtijdig schoolverlaters vo en mbo zonder startkwalificatie

Cijfers van 2020 zijn bij het opstellen van de MBP 2022-2025 (augustus 2021) niet via DUO op 'Waarstaatjegemeente.nl' verwerkt.
In de afgelopen vijf jaar was zowel binnen Apeldoorn als  het gemiddelde van alle Nederlandse gemeenten sprake van een licht stijgende trend. In 2020 is er sprake van een lichte daling die ook bij de referenties zichtbaar is. Ten gevolge van corona was er voor jongeren weinig werk, wat maakte dat zij er eerder voor kozen hun schoolloopbaan voort te zetten In het schooljaar 2020-2021 is er vanuit leerplicht en RMC extra ingezet op jongeren die de school hebben verlaten met als doel hen terug te leiden naar het onderwijs, zodat zij alsnog een startkwalificatie behalen. Effecten daarvan lijken zichtbaar. De inzet zetten we ook in 2022 voort.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22