Ons doel is het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse inwoners, bedrijven en instellingen. Dit doen we doordat de raad de veiligheidsthema’s sociale kwaliteit, jeugdcriminaliteit en individuele probleemjongeren, georganiseerde criminaliteit/ ondermijnende criminaliteit, digitale criminaliteit en High Impact Crime evenals de strategische thema’s ‘zorg en veiligheid’ en ‘informatie en intelligence’ heeft vastgesteld. Aanvullend stelde de raad ‘discriminatie’ als rode draad opgenomen te willen zien. Begin 2021 was de tussenevaluatie van het Integrale Veiligheidsplan Apeldoorn 2019-2022 gereed en is bestuurlijk gesproken over de wens of noodzaak tot bijstelling. In 2022 wordt een nieuw Integraal veiligheidsplan Apeldoorn voor de periode 2023- 2026 aan de raad voorgelegd. Elk jaar vergelijken we per veiligheidsthema een aantal indicatoren met het voorgaande jaar. Aan het einde van de beleidsperiode vergelijken we dat jaar met die van voorafgaande 5 jaren. De vergelijkingen vinden plaats aan de hand van de door de raad vastgesteld indicatoren in combinatie met kennis van de professionals. Hiervan brengen we halfjaarlijks verslag uit aan de raad door de zogenaamde ‘veiligheidsbrieven’.
PRESTATIE
1.1.1 In 2022 ervaart niet meer dan 10% van de bevolking sociale overlast en blijven de incidenten sociale kwaliteit gelijk |
Het voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving, zodanig dat niet meer dan 10% (in 2022) van de bevolking sociale overlast ervaart en de incidenten sociale kwaliteit gelijk blijven of verminderen. Dit geldt voor elk jaar in de periode 2019-2022. Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar op basis van onder andere de volgende indicatoren; percentage inwoners dat veel overlast in de woonomgeving ervaart in combinatie met een aantal categorieën misdrijven en incidenten zoals bijvoorbeeld burengerucht, overlast zwervers, drugs/ drankoverlast etc. |
1.1.2 Verminderen van strafbaar gedrag van (probleem) jongeren en jeugdcriminaliteit |
Het verminderen van het strafbare/ crimineel gedrag van de jeugd evenals het verminderen van het ervaren strafbaar gedrag/ jeugdcriminaliteit van de jeugd in de buurt . Daarnaast zetten we preventief en repressief in op de Apeldoornse individuele probleemjongere in samenwerking met hun ouders/ verzorgers, zodanig dat de problemen van die jongere verminderen. Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar voor wat betreft cijfers op de indicatoren ervaren strafbaar gedrag van jeugd in de buurt, vandalisme, overlast, de instroom van de jongeren bij het OM en de plannen van aanpak die de gemeente maakt voor en met individuele probleemjongeren.
|
1.1.3 Signaleren en aanpakken van georganiseerde criminaliteit/ ondermijnende criminaliteit |
Signaleren van, en integraal, voorkomen, verstoren en verminderen van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit. We geven prioriteit aan de thema’s: 1: mensenhandel; 2: zorgfraude; 3: drugsproductie. Hiervan zijn mensen namelijk direct het slachtoffer. We handelen minimaal 12 casussen per jaar af. Daarnaast verrichten we onderzoek naar afwijkingen op branches, maken die zichtbaar en richten we ons op plekken waar weinig zicht is zoals, bedrijventerreinen en het buitengebied. Ieder jaar behandelen we 12 casussen, zodanig dat deze een halt toe zijn geroepen of opgelost zijn. Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar aan de hand onder andere de volgende indicatoren; meldingen bij het meldpunt niet-pluis, aantal RIEC casussen, aantal integrale controles etc.
|
1.1.4 Beter zicht op digitale criminaliteit en de aanpak |
We krijgen beter zicht op digitale criminaliteit en de aanpak ervan. We creëren bewustwording en we vergroten de meldingsbereidheid. De verwachting is dat horizontale fraude nog stijgt we willen dat deze stijging afvlakt. Bij digitale criminaliteit gaat het om delicten die worden gepleegd met een ict middel, maar die niet gericht zijn op een ict middel. Bij horizontale fraude gaat het om digitale criminaliteit waar burgers en bedrijven het slachtoffer van zijn geworden. Naast de preventieve acties en het in kaart brengen van activiteiten van ketenpartners rapporteren we op dit moment alleen via de indicator horizontale fraude. We volgen de ontwikkelingen gaan daar in mee.
|
1.1.5 Voorkomen en verminderen van High Impact Crime |
Het voorkomen en verminderen van High Impact Crime- feiten in Apeldoorn, zodanig dat subjectieve en objectieve cijfers gelijk blijven of dalen. Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar aan de hand van onder andere de indicatoren aantal inbraken, overvallen en meldingen huiselijk geweld. |
1.1.6 Uitvoeren projectplan Explosievenruiming |
De afsluiting van het project fase 1 is gepland in het jaar 2024. In fase 2 (Caitwickerzand en ’t Sol) nemen we op basis van de resultaten van het veldonderzoek in dat gebied met de eigenaren besluiten over de gewenste vervolgaanpak. In 2022 wordt uitvoering gegeven aan het in 2021 opgesteld plan van aanpak.
|
NIEUWE ONTWIKKELING
Aanpak Ondermijnende Criminaliteit |
De ondermijnende criminaliteit ( drugs, wapenhandel, afpersingen, bedreigingen, steekpenningen) heeft de afgelopen jaren in Nederland een versnellingseffect gekregen. Tientallen miljarden gaan hier in om en de aanpak hiervan vraagt om meer strategische denk- en ontwikkelkracht. De aanpak is anders dan bij de meer traditionele vormen van criminaliteit. De Strategisch Adviseur Veiligheid is het boegbeeld voor deze ontwikkeltaak. |
Benodigd budget Hiertoe is in de jaren 2022 en 2023 € 135.000 per jaar uitgetrokken. |
Flankerende maatregelen vuurwerkverbod |
De raad heeft besloten dat met ingang van komende jaarwisseling er in Apeldoorn geen consumentenvuurwerk meer mag worden afgestoken. De implementatie van het afsteekverbod consumentenvuurwerk vraagt om extra financiële middelen voor flankerende maatregelen en er moet rekening worden gehouden met mogelijke schadeclaims van vuurwerkhandelaren wegens omzetderving als gevolg van het afsteekverbod. Dit najaar wordt een behoeftepeiling gehouden onder de Apeldoornse bevolking. Deze behoeftepeiling resulteert in een plan van aanpak met flankerende maatregelen op basis waarvan voor de jaarwisseling 2022-2023 en volgende de structurele kosten vanaf 2022 inzichtelijk worden gemaakt. Daarom nemen we in de MPB 2022-2025 voor deze jaren een -pm raming op. Ook komende jaarwisseling zullen al een aantal flankerende maatregelen worden aangeboden die bijdragen aan een feestelijke jaarwisseling. De kosten voor komende jaarwisseling (2021-2022) zijn nog niet inzichtelijk.
|
Benodigd budget -pm. |
Preventie, toezicht en handhaving; materieel budget BOA's |
PTH verzorgt het toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Er is een tekort aan budget voor de vervoersmiddelen van de BOA's (elektrische fietsen, scooters) en voor de digitale ontwikkelingen (ondersteunende applicaties en devices). Conform de Voorjaarsnota stellen wij hiervoor een aanvullend budget beschikbaar. |
Benodigd budget Structureel € 100.000. |
Safety & Security |
Wij willen het thema “safety en security” in Apeldoorn verder versterken. Daartoe worden verschillende initiatieven genomen. Bijvoorbeeld het organiseren van een grenslandconferentie over veiligheid, faciliteren van plannen om meer veiligheidsonderwijs in Apeldoorn te huisvesten, versterken van de economie door bedrijven in de securitysector naar Apeldoorn te halen, ontwikkeling van startups te stimuleren. Een deel van de kosten kunnen gedekt worden uit de reguliere begroting. Voor een flinke impuls zijn middelen nodig voor projectleiding en -ondersteuningen de ontwikkeling van de kazerne Nieuw Milligen. Wij gaan er vanuit, dat de organisatie van een grenslandconferentie zal worden gesubsidieerd. |
Benodigd budget Voor 2022 een bedrag van € 150.000, waarvan € 50.000 voor de ontwikkeling van de kazerne Nieuw Milligen en -pm. voor de grenslandconferentie. Voor 2023 € 50.000 en voor 2024 en verder € 20.000 voor de kazerne Nieuw Milligen. |