Milieu

2.3 De overstap naar duurzame warmte / aardgasvrij

Apeldoorn werkt aan een duurzame, toekomstbestendige stad: een goede plek om te wonen en te werken. Een van de uitdagingen waar we voor staan is de overstap van fossiele naar duurzame vormen van energie. In 2050 zal de gehele gebouwde omgeving van het aardgas af zijn. Dit betekent dat in de komende jaren onze woningen en gebouwen op andere manieren verwarmd worden. In de Transitievisie Warmte die in 2021 vastgesteld is, is aangegeven wanneer welke buurten de overstap gaan maken richting duurzame warmte. Elke vijf jaren wordt deze geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten. Voor Apeldoorn gaat het om 71.000 woningen en 9.100 utiliteitensgebouwen (bedrijven, scholen, instellingen) die deze overstap de komende 30 jaar gaan maken. In 2030 zijn 4 wijken overgestapt op duurzame warmte of klaar om over te stappen.

PRESTATIE

2.3.1 In 2022 stellen we een uitvoeringsstrategie op voor de Transitievisie Warmte (TVW) die in 2021 is vastgesteld.

In 2021 is de eerste TVW vastgesteld. Om tot een goede uitvoering over te gaan stellen we samen met partners een uitvoeringsstrategie op.

2.3.2 In 2022 komen we tot een principebesluit voor Kerschoten om over te stappen naar duurzame warmte.

Indicatoren

  • De warmteleverancier  eind Q1- 2022 geselecteerd.
  • We hebben een partij geselecteerd die het maatwerk-advies aan de particuliere woningeigenaren kan leveren en eind 2022 zijn de eerste 100 maatwerkadviezen gegeven.
  • Een (voorlopig) ontwerp van de uitkoppeling (winnen van de warmte), de warmteopwekking, het warmtenet en de daarbij behorende investeringsbegrotingen zijn verder uitwerkt.
  • De technische maatregelen op gebouwniveau en het financiële plaatje voor de verschillende typen afnemers voor het aansluiten op het warmtenet om zeker te zijn dat er een aantrekkelijk aanbod is voor iedereen, zijn in kaart gebracht.
  • De rol en bijdrage van de gemeente aan het warmte infrabedrijf is uitgewerkt en
  • door de gemeente en Firan, dat de investering in het warmtenet gaat doen, het net gaat aanleggen en als open net gaat exploiteren.
  • Het verder uitwerken en, indien al mogelijk, aanvragen van subsidies om de onrendabele top van het warmtenet te dekken.

 

2.3.3 In 2022 hebben we voor de Parken een subsidie-aanvraag 3e Tranche ingediend en is via een aanbesteding een nieuwe proces adviseur geworven ter ondersteuning van de bewonersgroep Duurzame Parken.

Bij toekenning van de subsidie gaat de Parken stappen zetten in het ontwikkelen van de business case voor de realisatie van de uitgesproken en in de Transitievisie Warmte opgenomen voorkeursoplossing en de tussenstap die men in De Parken wil maken voor het verduurzamen en aanbrengen van hybride warmtepompen in de woningen.

2.3.4 In 2022 hebben we voor Loenen de voorkeursstrategie bepaald hoe over te stappen naar duurzame warmte.

Via een aanbesteding werven we een nieuwe procesadviseur ter ondersteuning van de initiatiefgroep voor het ontwikkelen van de business case voor de realisatie van de uitgesproken en in de transitievisie Warmte opgenomen voorkeursoplossing.

2.3.5 In 2022 hebben we samen met bewoners in De Maten zicht op de voorkeursoplossingen en op welk deel we van De Maten ons richten in de overstap naar duurzame warmte.

In 2022 hebben we voor Loenen de voorkeursstrategie bepaald hoe over te stappen naar duurzame warmte en zal via een aanbesteding een nieuwe proces- en projectadviseur worden geworven ter ondersteuning van de initiatiefgroep voor het ontwikkelen van de business case voor de realisatie van de uitgesproken en in de TVW opgenomen voorkeursoplossing.

2.3.6 In 2022 doen we nader onderzoek of verkenningen die helpend zijn in de overstap naar duurzame warmte.

Denk hierbij aan o.a. seismisch onderzoek. De ruwe data van het seismisch onderzoek dat het landelijke programma SCAN heeft uitgevoerd, zijn gepubliceerd. Om deze data bruikbaar te maken moet er een model worden ontwikkeld. In 2022 kunnen we het model gebruiken om businesscases te laten doorrekenen voor het gebruik van (ondiepe) geothermie als bron voor warmtenetten.

Maar ook andere onderzoeken en pilots (bv op het gebied van waterstof) kunnen naar voren komen.

NIEUWE ONTWIKKELING

Energietransitie / warmtetransitie

Voor alle buurten van Apeldoorn zal een Uitvoeringsplan opgesteld moeten worden. We gaan er echter vanuit dat in voorkomende gevallen kan worden volstaan met een Uitvoeringsplan voor een aantal buurten tegelijkertijd die veel overeenkomstige kenmerken hebben. Op dit moment gaan we uit van een totaal van 44 op te stellen Uitvoeringsplannen. Voor het opstellen van een Uitvoeringsplan wordt uitgegaan van 250.000 euro per jaar, waarbij we ervan uitgaan dat een periode van 3 jaar nodig is om een gezamenlijk Uitvoeringsplan op te stellen. De benodigde middelen voor de 4 wijken van de toekomst (tijdvak 1) komt vanwege de voorgestelde bundeling uit op € 1 miljoen per jaar. Hiervan kan € 500.000 per jaar gedekt worden ten laste van het huidige uitvoeringsbudget Energie. Wij stellen voor om voor de komende 2 jaar (2022: € 275.000 + 2023: € 275.000) ten behoeve van extra formatie ter beschikking te stellen. Er resteert op basis van deze uitgangspunten dan nog een tekort van ca. € 225.000. Wij verwachten dat het rijk, uit hoofde van het klimaatakkoord, extra bijdragen ter beschikking zal stellen. Hiertoe hebben wij voorshands een p.m.-post opgenomen.

 

De intentie is om de extra benodigde middelen voor de eerste wijken verder uit te werken in een strategie en de uitkomst daarvan te betrekken bij de integrale afweging van de MPB 2023-2026. Wellicht is er dan ook helderheid over welke extra middelen het Rijk beschikbaar stelt aan gemeenten om de overstap naar duurzame warmte te ondersteunen.

 

Benodigd budget

€ 275.000 in 2022 en 2023. We gaan uit van een extra rijksvergoeding als dekking.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22