Jeugd en onderwijs

1.4 Wij zorgen ervoor dat kinderen niet met een achterstand starten in het basisonderwijs

De eerste jaren zijn cruciaal voor het verdere verloop van iemands leven. Als het fundament niet stevig is, heeft dit levenslange gevolgen op (bijna) alle levensterreinen.

Één van de belangrijke voorwaarden om in onze samenleving mee te doen, is de taal spreken. Daarom vormt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) een speerpunt binnen het gemeentelijk onderwijskansenbeleid. Het is bedoeld voor kinderen die thuis te weinig ontwikkelingsgerichte stimulering ontvangen. Het doel is te voorkomen dat kinderen bij hun start in het basisonderwijs al een achterstand hebben, doordat ze in de thuissituatie onvoldoende in aanraking komen met de Nederlandse taal.

 

PRESTATIE

1.4.1 Een aanbod van voorscholen waarbij er in 2022 voor iedere peuter met een VVE-indicatie een plek op een voorschool is en 80% een groei laat zien die minimaal gelijk is aan het landelijk gemiddelde van peuters van dezelfde leeftijd.

Ook in  2022 dragen we er zorg voor dat er voor iedere peuter met een Voor- en vroegschoolse (VVE)-indicatie plek is op een voorschool. We ontwikkelen de monitor VVE verder om zicht te houden op de groei die de peuters doormaken. We streven een gelijke of hogere groei na dan de gemiddelde peuter, zodat ze (een deel van) hun achterstand inhalen. Deze achterstand is op het gebied van taal gemiddeld een half jaar bij instroom.

 

Doel is dat 80% van de VVE-peuters een groei laat zien van het ontwikkelniveau die gelijk is aan of hoger dan het landelijk gemiddelde voor peuters van dezelfde leeftijd.

 

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22