Apeldoorn activeert

2. Inwoners komen uit met hun inkomen en zijn financieel zelfredzaam

Het hebben van voldoende inkomen om in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien is een belangrijke pijler in het leven van mensen. We stimuleren inwoners om het inkomen zoveel mogelijk op eigen kracht te verwerven, maar geven financiële ondersteuning aan die inwoners voor wie dat (tijdelijk) niet lukt. We bieden actief en vroegtijdig ondersteuning aan inwoners die te maken krijgen met problematische schulden.

PRESTATIE

1.2.1 We zijn effectief in onze schuldhulpverlening, minder dan 5% doet binnen vier jaar na een positieve beëindiging van een minnelijke schuldregeling opnieuw een beroep op een schuldregeling

Problematische schulden ontnemen mensen perspectief en daarmee het uitzicht op een stabiele sociale basis. Om die basis te realiseren staan duurzame oplossingen centraal in het traject. Hierbij kijken we niet alleen naar de schuld, maar ook naar andere problemen waarmee een inwoner te maken kan hebben. Met deze integrale aanpak krijgen inwoners stap voor stap meer grip op hun eigen leven terug. En door inwoners daarin zelf een actieve rol te laten vervullen, wordt de (financiële) zelfredzaamheid vergroot. Ook wordt voorkomen dat er (opnieuw) schulden ontstaan door vroegsignalering, preventie en nazorg. In het in ontwikkeling zijnde uitvoeringsprogramma armoede en schulden worden de activiteiten voor 2022 en verder op deze terreinen nader uitgewerkt.  

1.2.2 In 2022 sluit tenminste 75% van de inwoners met een minnelijke schuldregeling deze succesvol af

Gemiddeld duurt het 10 jaar voordat mensen schuldenvrij zijn. Vaak duurt het vijf jaar voordat inwoners met schulden zich melden en dan volgt er een stabilisatiefase waarin er geen nieuwe schulden gemaakt mogen worden. Als alles goed verloopt en de inwoner houdt het vol, volgt de schuldregeling. We onderzoeken met onder andere de Klantmonitor hoe we onze schuldhulptrajecten verder kunnen optimaliseren en uitval kunnen voorkomen. De uitkomsten en maatregelen hiervan worden opgenomen in het ontwikkeling zijnde uitvoeringsprogramma armoede en schulden. Want het is in ieders belang dat een traject zo kort mogelijk duurt en dat het ook vol te houden is voor onze inwoners.

1.2.3 60% van de aanvragers die een beroep doen op de Participatiewet krijgen tijdens het eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op een uitkering, uitsluitstel over het toekennen van de uitkering

De meeste mensen (60%) krijgen al tijdens hun eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op de uitkering, uitsluitsel over het toekennen van een uitkering. In de gesprekken gaan we uit van vertrouwen. Als de inwoner zijn verhaal doet, doen we alleen extra controles als sprake is van een fraudeverleden, inconsistentie in het verhaal of agressief gedrag.

 

1.2.4 Wij borgen via het Sociaal Vangnet de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen

Het Sociaal Vangnet is zodanig vorm gegeven dat inwoners met een laag inkomen mogelijkheden hebben om maatschappelijk te participeren als zij daartoe zelf financieel niet in staat zijn. Wij bieden regelingen aan waarbij de ondersteuning inwoners niet weerhoudt om aan het werk te gaan. Inwoners met hoge zorgkosten ondersteunen we. Wij hebben in het bijzonder aandacht voor kinderen om te voorkomen dat kinderen minder kansen krijgen doordat zij opgroeien in armoede en we willen voorkomen dat deze kinderen uitsluiting ervaren. Wij bevorderen een betaalbare energierekening voor inwoners met een laag inkomen waardoor zij bijdragen aan en profiteren van de energietransitie.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Vroegsignalering

Per 1 januari 2021 hebben gemeenten de wettelijke taak van vroegsignalering. Dit is geregeld in de gewijzigde Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De wet verplicht gemeenten te reageren op alle meldingen van betalingsachterstanden van wettelijk bepaalde vaste lastenpartners. Binnen 4 weken na melding moeten gemeenten een aanbod doen voor een gesprek. Ook is in deze wet de verplichting opgenomen dat gemeenten binnen 3 dagen actie dienen te ondernemen op crisismeldingen. In de kadernota Integrale schuldhulpverlening 2016-2019 inclusief vervolgplan 2020-2021 is de actie opgenomen om inwoners met dreigende betalingsachterstanden eerder te bereiken. Per 1 januari 2021 starten we met een basisvariant vroegsignalering en optimaliseren en borgen die in de loop van 2021. Hiervoor werkten wij 4 scenario's uit die ook ter consultatie aan de raad zijn voorgelegd. Besloten is om scenario 3 ter hand te nemen.

 

 

Benodigd budget

Voor zowel 2022 als 2023 ramen we een bedrag van € 354.000

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22