Apeldoorn activeert

1. Inwoners doen mee. Inwoners zijn aan het werk, volgen scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief

Samen met onze partners streven we er naar dat zo veel mogelijk Apeldoorners actief meedoen in de samenleving en hun plek op de arbeidsmarkt vinden. Wij ondersteunen waar nodig bij het vinden van werk, verkleinen de afstand tot werk door onder andere scholing of zorgen dat mensen een activiteit krijgen waardoor zij volwaardig in de samenleving kunnen mee doen.  

PRESTATIE

1.1.1 We voorkomen instroom in de uitkering

Wezenlijk is een intensieve inzet in de eerste periode nadat de werkzoekende zich meldt voor een uitkering. Dat is hét kritische moment. In deze periode zetten we alles op alles om de betrokkene uit de uitkering te houden en aan het werk te krijgen. Daarbij gebruiken we met name de inzet en infrastructuur van Lucrato, die samenwerkt met werkgevers, het UWV, onderwijsinstellingen, uitzendbureaus en FactorWerk.

 

Lucrato heeft in het Huis van de Stad een werkplek bij de intakebalies zodat inwoners, waarvan de verwachting is dat zij aan het werk kunnen, zich direct bij Lucrato kunnen melden. Lucrato is daardoor een onlosmakelijk onderdeel van onze dienstverlening ter voorkoming van de instroom. We nemen in de prestatieafspraken met Lucrato voor 2022 een streefpercentage op over preventie.

 

1.1.2 We stellen in 2022 een educatieaanbod beschikbaar voor niet-inburgeringsplichtige volwassenen volgens het ‘Regioplan Laaggeletterdheid 2020 – 2024 Arbeidsmarktregio Stedendriehoek & Noord-Veluwe'

Als contactgemeente hebben we een educatieaanbod ingekocht voor niet-inburgeringsplichtige volwassenen in de gehele arbeidsmarktregio, zoals beschreven in ons ‘Regioplan Laaggeletterdheid 2020 – 2024 Arbeidsmarktregio Stedendriehoek & Noord-Veluwe’. We zetten hiervoor de beschikbare middelen vanuit de Wet educatie en beroepsonderwijs maximaal in.

 

1.1.3 In 2022 geven wij uitvoering aan en sturen we op de prestatieafspraken 2022 met Lucrato waarin o.a. afspraken zijn opgenomen over de financiering van Lucrato, de ontwikkeling van het bijstandsvolume en de externe plaatsing van SW-medewerkers

We komen wederzijdse prestatieafspraken voor het jaar 2022 met Lucrato overeen. Daaraan geven wij zodanig uitvoering dat de overeengekomen resultaten door ons behaald worden en sturen wij op de door het werkbedrijf Lucrato te behalen resultaten. In de Prestatieafspraken 2022 zijn meetbare of procesafspraken opgenomen over de inzet door Lucrato op kans-beroepen, het doorgeleiden van snel bemiddelbare jongeren, het laten re-integreren en participeren van de doelgroep statushouders, deeltaakstelling baanafspraken, het aantal beschutte werkplekken, de inzet van leerlijnen en het te realiseren percentage inwoners met een dienstverband in het kader van de Sociale Werkvoorziening dat actief is bij reguliere werkgevers. Voor het jaar 2023 maken we nieuwe prestatieafspraken.

1.1.4 Wij stimuleren impact ondernemerschap, zodanig dat in 2022 het aantal opdrachten voor impact ondernemers, gecreëerd middels het Social Return beleid van de gemeente Apeldoorn, meer is dan in 2021

Sociale ondernemers zijn ondernemers die primair vanuit een maatschappelijke missie opereren. Zij zijn potentiële partners voor de gemeente om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek te bieden. Het aantal ondernemers dat via het Inkoopbeleid Social Return, gebruik maakt van inkoop bij sociale ondernemers is meer dan in 2021.

 

1.1.5 In 2022 creëren we ten opzichte van 2021 minimaal 125 extra arbeidsplaatsen via Social Return

In 2022 creëren we minimaal 125 extra arbeidsplaatsen via Social Return. Het percentage aanbestedingen in Apeldoorn waarbij Social Return is toegepast, is in 2022 hoger dan in 2021

We willen graag dat ook andere organisaties en/of bedrijven via hun eigen inkoop- en aanbestedingsbeleid hun opdrachtnemers gebruik laten maken van inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt. We maken een advies- en onderzoekrapport, waaruit blijkt of het rendabel is als wij dit vanuit de gemeente Apeldoorn stimuleren.

 

1.1.6 Vanaf 1 januari 2022 werken wij volgens het nieuwe inburgeringsstelsel

Het nieuwe Inburgeringsstelsel wordt van kracht per 1 januari 2022. In 2021 zijn de voorbereidingen getroffen voor op de uitvoering hiervan. We zetten in op verdere taalontwikkeling in de route naar werk. Ook geven we in 2022 het Plan Inburgering en Participatie (PIP) vorm en hebben we met netwerkpartners afspraken gemaakt hoe we vanuit dit plan samenwerken. Bovendien hebben we afspraken over hoe we omgaan met statushouders die hun inburgering nog moeten afronden onder de oude wetgeving.

1.1.7 Van iedereen die in beeld is op 1-1-2022 én ontwikkelbaar is volgens de participatieladder, krijgt minimaal 50% een actueel integraal plan van aanpak gericht op het zetten van stappen op het gebied van re-integratie, participatie of activering.

Het actuele integrale plan van aanpak geeft een beeld van de ontwikkel- en participatiemogelijkheden van de inwoner en is een stimulans om kansen te benutten tot maatschappelijke participatie. We meten hiervan het effect eind 2022 en passen daar onze inzet op aan.

1.1.8 Eind 2022 hebben we van 90% van de inwoners met een Participatiewet uitkering in beeld wat hun participatiegraad is en verwachte participatiegraad één jaar later is

Eind 2022 hebben we van 90% van de inwoners met een Participatiewet-uitkering in beeld wat hun participatiegraad is en hun verwachte participatiegraad over een jaar. De informatie is niet ouder dan een jaar. Als instrument gebruiken we de participatieladder. Het doel is dat we eind 2022 de inwoners kennen die in ons bestand zitten, zodat we onze ondersteuning effectiever inzetten.

 

1.1.9 De activeringscoaches activeren 375 inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

We zetten activeringscoaches in voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en activeren daardoor 375 inwoners in 2022.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Implementatie nieuwe Wet Inburgering

De nieuwe Wet inburgering geeft een nieuw kader aan gemeenten om nieuwkomers (in 3 jaar tijd) sneller en beter te laten inburgeren. Gemeenten krijgen in deze wet een aanzienlijk verzwaarde taak voor een grotere doelgroep. Hiertoe heeft het Rijk aan gemeenten middelen beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten en inburgeringsvoorzieningen. De gemeenten krijgen dit bedrag in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK). De verdeling van de middelen voor de inburgeringsvoorzieningen wordt in detail uitgewerkt in het Besluit inburgering, dat in 2021 gepubliceerd zal worden. Er kan nu dus nog geen duidelijkheid worden gegeven over dit budget. Vooralsnog hanteren wij het uitgangspunt dat de rijksbijdrage taakstellend is bij de komende aanbestedingstrajecten voor leerroutes en maatschappelijke begeleiding. Waarbij zorg bestaat of er voldoende inschrijvingen zullen komen. Of de rijksbijdrage daadwerkelijk toereiken is, is onzeker. Op twee onderdelen hebben we zorg: de onderwijsroute blijkt €18.000 te gaan kosten (i.p.v. de beschikbaar gestelde €10.000) en alleenstaande jongeren die in pleeggezinnen opgroeien, komen nu vroegtijdiger bij ons in beeld vanwege hun inburgeringsplicht. De leeftijdsgrens voor wonen in een pleeggezin is -bij onvoldoende zelfstandigheid- door ons gelijk getrokken aan die voor Nederlandse jongeren; van 18 jaar verhoogd tot maximaal 21 jaar. Wij voorzien - doordat de doelgroep nu in beeld komt - frequent noodzakelijke verlengingen te gaan afgeven a €17.000 op jaarbasis. Het Rijk vergoedt dit niet. Dit kan in 2022 mogelijk leiden tot een melding in de Turap dat, gebaseerd op actuele inzichten, extra budget noodzakelijk is.

 

Benodigd budget

Vooralsnog hanteren wij de rijksbijdrage als taakstellend bedrag

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22