We ondersteunen kwetsbare inwoners gericht op het versterken van de zelfredzaamheid, eigen regie en het opbouwen en inzetten van het eigen sociaal netwerk. Als het niet mogelijk is om thuis te wonen, zorgen we voor opvang of een beschermde woonplek, tijdelijk of permanent.
PRESTATIE
1.2.1 Onze focus blijft ook in 2022 gericht op de ondersteuningsvraag van onze inwoners als uitgangspunt |
De ondersteuning sluit zoveel mogelijk aan bij de identiteit en de levenswijze van deze inwoner en kent verschillende vormen. Zo kan er een hulpmiddel worden verstrekt dat bijdraagt aan de zelfstandigheid, individuele begeleiding gericht op herstel of bestendiging. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende voorzieningen, waarbij altijd eerst wordt gekeken naar wat iemand zelf kan, al dan niet met behulp van het sociale netwerk en de inzet van algemene voorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners zo lang mogelijk in de eigen woonomgeving kunnen blijven. |
1.2.2. Verdere doorontwikkeling van strategisch partnerschap waarbij in eerste instantie specifiek de producten respijtzorg (logeeropvang) en begeleiding individueel worden onderzocht. Voor deze producten leveren wij in 2022 een verbetervoorstel op. |
In 2022 onderzoeken wij op welke wijze de producten "begeleiding individueel" en "respijtzorg" het beste kunnen worden vormgegeven om maximaal bij te dragen aan een effectief en efficiënt zorglandschap passend binnen de budgettaire kaders. Wij voeren hiervoor een evaluatie uit en komen tot een verbetervoorstel dat zich richt op vormgeving, strategisch partnerschap en eventueel een wijziging in het aantal aanbieders.
Er wordt frequent bestuurlijk overleg met (strategische en (lokale) partners gevoerd, hierin is (door)ontwikkeling van strategisch partnerschap ook een belangrijk thema.
|
1.2.3. Het nieuwe ICT zorgsysteem als hulpmiddel voor een meer integrale aanpak van de zorgvraag is in 2022 operationeel |
In 2021 hebben wij de gunning voor een nieuw regiesysteem voor Jeugd en Wmo afgerond. De implementatie is gestart en het uitgangspunt is dat het systeem per 1 juli 2022 operationeel is. Het systeem is een belangrijk hulpmiddel om onze inwoners op een effectieve en efficiënte wijze te kunnen ondersteunen waarbij de hulpvraag centraal staat. |
1.2.4. Wij zetten "Apeldoorn Werkt Mee" in 2022 verder in als hulpmiddel om doorstroom op de participatieladder te bevorderen |
Per 1 januari 2021 is gestart met de implementatie van Werkt Mee. Op deze wijze creëren we doorlopende leerwerkroutes van ontmoeten tot en met betaald werk. Met Apeldoorn Werkt Mee, het aanbod van onbetaald werk met ondersteuning, verwachten we dat meer inwoners kunnen werken aan hun ontwikkeling en hen kansen kunnen bieden richting de arbeidsmarkt. Met Apeldoorn Werkt Mee creëren we een brug de dienstverlening van Lucrato. Onder aansturing van Lucrato bemensen de ketenpartners samen het Centrum Werkt Mee, dat onder andere verantwoordelijk is voor informatie en advies en voor oriëntatietrajecten. In 2022 gaan we Werkt Mee verder borgen, monitoren en zo nodig bijsturen. Creëren van doorlopende leerwerkroutes van ontmoeten tot en met betaald werk. |
1.2.5 Kwetsbare inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen. In 2022 werken we daarvoor aan het programma Wonen en Zorg en ontwikkelen een woonzorgvisie. |
Er is een groot aantal ontwikkelingen op het gebied van wonen. Een deel daarvan hangt nauw samen met zorg. Daarom start in september 2021 binnen de gemeente een programma wonen en zorg. We maken concreet welke opgaven er zijn en hoe we hiermee aan de slag gaan (zowel met interne als externe stakeholders). Voor kwetsbare groepen is ons algemene woonbeleid niet altijd voldoende. Voor deze groepen willen we aanvullende maatregelen gaan nemen. We brengen de drie eerder genoemde Companen-rapporten samen in het programma, omdat de rapporten duidelijk laten zien voor welke opgaven we staan voor inwoners die zorg nodig hebben. We kunnen en moeten deze opgaven niet los van elkaar oppakken, maar gezamenlijk, zodat alle kwetsbare inwoners een passende woning krijgen
Beschermd wonen Als het niet lukt om zelfstandig te wonen, zorgen we voor opvang en beschermde woonplekken. We spreken de bewoners maximaal aan op wat ze (nog) zelf kunnen. Ze doen gewoon mee in de samenleving, aan dagbesteding, vrijwilligerswerk of betaald werk. Ook halen ze zelf boodschappen en koken alleen of samen met huisgenoten. Hulpverleners komen bij de mensen thuis om daar de benodigde begeleiding te bieden. Al die dingen samen zorgen voor de broodnodige structuur.
Ouderen We gaan bestuurlijke afspraken maken over het creëren van voldoende geschikte woningen voor ouderen. Van alle woningen in Apeldoorn is nu zo’n twintig procent geschikt voor ouderen en nog eens veertig procent geschikt te maken. De grootste opgave ligt hier in de koopsector. Daarnaast hebben we een opgave om enerzijds bestaand vastgoed te transformeren en anderzijds door nieuwbouw meer variatie aan te brengen in het vastgoed voor ouderen. Dat vraagt om een intensieve samenwerking met bijvoorbeeld het zorgkantoor, zorgverzekeraars, zorgaanbieders, woningcorporaties en aannemers.
Hierbij wordt uiteraard ook de koppeling gelegd met de ambities Apeldoorn2040. |
1.2.6 In de periode 2022 tot 2030 implementeren wij het ontwerp beschermd thuis 2030 |
De regio Oost Veluwe heeft een relatief hoog aantal Beschermd Wonen cliënten. Vanaf 1-1-2021 gaat een groot deel van deze cliënten over naar de Wlz. Dit gaat gepaard met een overheveling van de rijksbijdrage (=budget) van de Wmo naar de Wet Langdurige zorg (Wlz). Deze beweging wordt budgetneutraal uitgevoerd.
Met de Transformatie-agenda MO/BW 2016-2020 is ingezet op een beweging (waar mogelijk) van intramuraal wonen in Beschermd Wonen naar GGZ in de wijk: zo goed mogelijk zelfstandig wonen met (intensieve) ambulante begeleiding. Ook met de EPA Taskforce is die beweging afgesproken en in gang gezet. Medio 2021 hebben de zes gemeenteraden van Oost-Veluwe het Kaderdocument Beschermd Thuis 2022-2030 en het Ontwerp Beschermd Thuis 2030 vastgesteld. Daarmee wordt aan deze beweging een nieuwe impuls gegeven. Hiertoe is ook een financiële noodzaak. Vanaf 2023 verdeelt het Rijk het resterende macrobudget landelijk volgens een nieuwe systematiek over de regio’s. Voor Oost Veluwe betekent dit een forse afname, naar huidige inzichten een halvering van het resterende budget Beschermd Wonen in een groeipad van 10 jaar. Zo'n forse afname van middelen vraagt om forse en integraal afgewogen keuzes. We anticiperen hier op in het Ontwerp beschermd thuis 2030 waarin visie, uitgangspunten en randvoorwaarden voor de doorontwikkeling van GGZ in de wijk worden uitgewerkt. Voor 2022 zijn belangrijke activiteiten:
Naast deze activiteiten ligt er een forse opgave op het gebied van wonen (zorgen voor voldoende "passende" woningen) en werk & inkomen (voldoende financiële draagkracht om zelfstandig te kunnen wonen).
|
1.2.7 In 2022 starten wij met het gefaseerd opstellen van uitvoeringsplannen bij de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling |
Op basis van de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling starten wij in 2022 met het uitwerken van een aantal onderwerpen in concrete uitvoeringsplannen (waaronder verordeningen en beleidsregels) en implementatieplannen. Deze plannen geven weer wat wanneer en met welk doel activiteiten worden uitgevoerd en welke (aanvullende) middelen dat vergt. Wij overwegen om t.b.v. het Bestuursakkoord en/of de MPB 2023-2026 met een vraag en onderbouwing te komen voor een transformatie budget MO. Met dit budget willen we de diverse acties, veranderingen en initiatieven voortkomend uit de kadernota MO een impuls geven en financieren.
|
NIEUWE ONTWIKKELING
Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling |
In de Voorjaarsnota is onder “overige voorstellen” het versterken van het sociaal fundament opgenomen. In de aangenomen motie ‘Een goed sociaal fundament’ bij de behandeling van de Voorjaarsnota wordt ons college opgeroepen prioriteit te geven aan dit voorstel. Inmiddels is de Kadernota Maatschappelijke ontwikkeling ambtelijk afgerond Recent bent u daarover in de PMA geconsulteerd. Om de kadernota MO van papieren beelden om te zetten in een nieuwe praktijk van werken, is een uitdaging die tijd en geld gaat kosten. Hier is sprake van een transformatie die we stapsgewijs en planmatig gaan invoeren. Dat betekent dat we voor 2022 een eenmalig budget aanvragen om te kunnen starten met het ontwikkelen van nieuwe manieren van werken met bijbehorende scholing van medewerkers (Doorbraakmethode). Tevens gaan we in 2021/2022 de onderwerpen in de kadernota met nieuwe doelen/resultaten verder onderbouwen, prioriteren, plannen en uitwerken. Wij overwegen om t.b.v. het Bestuursakkoord en/of de MPB 2023-2026 met een vraag en onderbouwing te komen voor een transformatie budget MO. Met dit budget willen we de diverse acties, veranderingen en initiatieven voortkomend uit de kadernota MO een impuls geven en financieren.
Voor 2022 is budget opgenomen om: ·Een plan van aanpak op te stellen voor een gebiedsgerichte en actiegerichte programma-aanpak. De opgave is het versterken van de buurten en wijken door het ontwikkelen van een buurtgerichte aanpak 3.0. Bijvoorbeeld door community building. ·Te bepalen op welke wijze informatie-gestuurd werken een bijdrage kan leveren aan het versterken van het sociaal fundament. Welke data is daarvoor nodig, welke data is al voorhanden, op welke wijze kan bijvoorbeeld de gebiedsmonitor hierbij ingezet, welke ontwikkelvragen liggen er? We doen dat om het informatie gedreven werken te versterken. ·Ontwerp en ontwikkeling van een sociale kaart. ·Scholing van medewerkers in een andere manier van werken
|
Benodigd budget Een bedrag van € 382.000 in 2022. Voor 2023 en 2024 ramen wij voor het onderdeel doorbraakmethode en waardendriehoek vooralsnog een pm-post. |
OZO verbindzorg |
Drie jaar geleden is de gemeente Apeldoorn samen met de gemeenten Epe, Brummen en de Huisartsen Regio Apeldoorn (HRA) gestart met OZO verbindzorg, een communicatieplatform om netwerkzorg te ondersteunen. Professionals kunnen rond patiënten/cliënten met elkaar en met de informeel betrokkenen in contact treden met als doel een betere, meer op elkaar afgestemde zorg. Op dit moment zijn ruim 2.000 patiënten/cliënten vanuit bijvoorbeeld ouderenzorg, ggz-zorg of als nieuwkomer opgenomen in OZO. Er werken 300 organisaties met het systeem. Het systeem wordt bekostigd door Zilveren Kruis (via HRA), een subsidie van Zon/MW en bijdragen van de betrokken gemeenten. De gemeenten droegen de eerste jaren € 0,25 per inwoner bij, de verwachting was dat dit bedrag na de introductie door o.a. het vervallen van aanloopkosten kon worden bijgesteld naar € 0,15 per inwoner. Door o.a. indexaties, uitbreiding van functionaliteiten en het intensieve gebruik bleek deze verwachting niet juist. |
Benodigd budget Het structureel extra budget bedraagt € 41.000. |