Verbonden partijen
- verbonden partij Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Acres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters, Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten, ZERO 55 Enschede en ZERO 55/ MAC Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
In 2019 is de juridische structuur van Accres gewijzigd. Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso, aandeelhouder/ W. Willems, Vastgoed
Link naar jaarstukken
De jaarrekening 2020 van Accres zal in oktober 2021 aan de AvA worden voorgelegd.
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken met Accres zijn vastgelegd in de Dienstverleningsovereenkomst 2021-2024.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de gebruikers van de accommodaties van Accres. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken.Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres, de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur, die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten en onder te brengen in Apeldoorn Accres BV. Accres brengt de andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid. Veel activiteiten van Accres worden geraakt door de coronacrisis. De omzetdaling bij Accres zal gevolgen hebben voor het resultaat 2020 en 2021 en de solvabiliteit van Accres. Als de solvabiliteit van Accres Holding BV daalt onder de 35% en er geen uitzicht is, is het risico dat de gemeente Apeldoorn als aandeelhouder kapitaal moet bijstorten.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
100% aandelen
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
n.t.b.
n.t.b.
Eigen vermogen
n.t.b.
n.t.b.
Vreemd vermogen
n.t.b.
n.t.b.
- verbonden partij GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
D. H. Cziesso
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Uitvoering van de wettelijke taken: infectieziektebestrijding, medisch milieukundige zorg, algemene technische hygiënezorg, psychosociale hulp bij rampen, geneeskundige hulpverlening in de regio, toezichthouder kinderopvang en peuterspeelzalen, gezondheidszorg voor statushouders, lijkschouw, gezondheidsonderzoek en -analyse van de bevolking, bijdragen aan preventieprogramma’s en preventieve ouderengezondheidszorg.
Risico's
De arrestantenzorg was voorheen belegd bij de GGD en gekoppeld aan forensische zorg. Er is besloten door het Rijk om deze dienst aan te besteden, waardoor de GGD NOG het risico loopt deze taak kwijt te raken.
Ontwikkelingen beleid
Er is een Koersnotitie vastgesteld; Kern is dat de besluitvorming die de basisinfrastructuur aangaat altijd regionaal is (NOG-niveau) en dat de gemeenten vroeg in het ontwikkelproces van nieuwe producten en diensten worden betrokken. Samenspel en partnerschap staan voorop.
Er is een takendiscussie gestart binnen de GGD met als oorsprong a) het feit dat de GGD NOG een GGD is waarbij de processen slank zijn ingericht. Onder stabiele / ideale omstandigheden is de GGD NOG in staat veel maatschappelijke waarde voor relatief weinig publieke middelen te leveren. Dit is een kwaliteit maar tegelijkertijd, bij veranderende omstandigheden (zoals de COVID19 pandemie), een kwetsbaarheid en b) de wens van enkele gemeenten om, gelet op hun financiële positie, (ook) bij de GGD te zoeken naar mogelijkheden voor kostenbesparing. Gelijktijdig aan het opstellen van de Koersnotitie heeft bureau Lysias Advies een quick scan uitgevoerd naar het kostenniveau en het takenpakket van de GGD NOG. Uit deze benchmark komt naar voren dat de GGD NOG een efficiënte en effectieve organisatie is waar weinig mogelijkheden te vinden zijn voor kostenbesparingen. Er is besloten om samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van bedrijfsvoering met andere organisaties als de Veiligheidsregio, Veilig Thuis of GGD van een andere regio, te onderzoeken.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.345.622
Aandelenbelang
DB lid
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 69.000
Eigen vermogen
€ 2.970.000
Vreemd vermogen
€ 7.036.000
- verbonden partij Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Stukker.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
N. Stukker
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
a. Klanttevredenheid: minimaal 7,6b. Medewerker tevredenheid: minimaal 7,5c. Ziekteverzuim: maximaal 5 %d. Structurele besparing op het vervoer: minimaal 5 %e. Jaarrekening moet zijn goedgekeurdf. Percentage gegronde klacht is maximaal 0,3 % van het aantal verreden ritteng. Post wordt binnen 5 dagen afgehandeld. h. E-mail wordt binnen twee werkdagen beantwoordi. Klachten worden binnen 5 dagen afgehandeldj. 95 % van de gesprekken wordt binnen 30 seconden opgenomen
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Onderstaand een aantal beleidsontwikkelingen voor PlusOV:
- De subsidie van de provincie Gelderland wordt de komende jaren afgebouwd. De provincie is voornemend om de subsidie te gebruiken om vanaf 2022 het aanvullend openbaar vervoer te organiseren en financieren.
- Het plan van aanpak kostenreductie wordt verder voortgezet.
- Er wordt een nieuw planningssysteem voor het vraagafhankelijk vervoer geïntegreerd om een efficiency slag te kunnen maken.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.022.605
Aandelenbelang
DB lid
2020
2021
2022
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 620.920
€ 370.920
€ 471.389
Vreemd vermogen
€ 7.848.363
€ 7.848.363
€ 7.848.363