Ambitie van het programma
Inwoners, instellingen en ondernemers zijn voor gemeentelijke producten en diensten aangewezen op de gemeente Apeldoorn. Wij bedienen hen daarin graag optimaal. Daarvoor is een organisatie nodig die zowel resultaatgericht efficiënt als wendbaar is. In het bestuursakkoord 2018-2022 'De Kracht van Apeldoorn' schrijven wij: “De gemeente kan én durft soepel in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen. De menselijke maat in de dienstverlening blijft de norm”. Daarvoor hebben wij deskundige en flexibele medewerkers, die continu leren en zichzelf ontwikkelen. We rusten die medewerkers ook goed toe. Na de ingebruikname van het verbouwde stadhuis per 2020 beschikken we over een duurzaam en toekomstbestendig stadhuis en andere werklocaties. De coronacrisis vraagt een veel wendbaarder omgang met de inrichting van onze locaties. Dat geldt ook voor de informatievoorziening en het applicatielandschap: de wendbaarheid neemt toe, en daarmee ook de eisen en risico’s op het vlak van informatiebeveiliging en privacy. De bedrijfsvoeringsprocessen verbeteren we zodanig dat deze adequaat, betrouwbaar én aanpasbaar zijn. Daartoe hebben wij een verbeterprogramma ingericht, het “Beheersplan”. Maar niet alleen de processen verbeteren we, het gaat ook over ontwikkeling van medewerkers en over een versterking van resultaatgerichtheid, innovatie en risicomanagement in de organisatiecultuur. Door de procesverbetering hebben we up-to-date en correcte informatie over prestaties, financiën en risico’s. Dat geeft bestuur en management een betrouwbare basis voor beslissingen. |
---|
Speerpunten van beleid