Openbare ruimte

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

Efficiënte netwerken zijn van belang om alle verplaatsingen op te vangen. Hierbij gaat het om netwerken voor wandelen, fietsen, auto’s en openbaar vervoer, overstappunten en parkeervoorzieningen.

 

Veel verplaatsingen worden te voet gemaakt. Meer dan voorheen willen we de aandacht richten op deze duurzame manier van verplaatsen, vooral in de binnenstad die de komende jaren transformeert naar een Stadspark. Het gebruik van de fiets heeft veel voordelen. Door meer ruimte aan de fiets te geven (snellere, directere routes en meer stallingscapaciteit), verbetert de bereikbaarheid op een duurzame manier. In de woonwijken krijgt de fietser en voetganger meer aandacht, te beginnen bij herinrichtingsopgaven.

 

Voor het autoverkeer gaat het om het verbeteren van de doorstroming op met name de ring en de aansluitingen op regionale en landelijke hoofdwegen. We verkennen de effecten voor ring, radialen en centrumring van de ruimtelijke ontwikkelingen waardoor de stedelijke ontwikkelingen in de binnenstad, Kanaalzone en de Spoorzone goed kunnen worden ingepast in de stad. Toepassen van slimme technieken (smart city, intelligente verkeerslichten) dragen bij aan de doorstroming. Daarnaast is een goede doorstroming van de nationale en regionale hoofdwegen van belang om Apeldoorn bereikbaar te houden. Waar mogelijk worden verbeteringen aan de hoofdwegenstructuur gecombineerd met verbeteringen in de groenstructuren.

 

Door toepassing van slimme technieken kan ook het openbaar vervoer geprioriteerd worden.

 

We werken aan de transformatie van de parkeergarages in de binnenstad naar hubs en de daarvoor benodigde voorzieningen, waar van de ene naar de andere vervoerwijze kan worden overgestapt met als doel om het autonetwerk en leefmilieu minder te belasten. De binnenstad kan hierdoor ook ontwikkelen tot autoluw gebied en er ontstaat ruimte op straat om meer te vergroenen en het Stadspark verder vorm te geven. Het NS station ontwikkelt zich tot een mobiliteitsknooppunt, mede vanwege de ontwikkelingen in de spoorzone, Kanaalzone en in de binnenstad. Hier worden verkenningen naar uitgevoerd. Daarnaast verkennen we ook de mogelijkheden voor hubs aan de rand van de stad waar overslag van goederen en personen naar schone vervoermiddelen kan plaatsvinden.

 

Efficiënt ruimtegebruik heeft ook te maken met parkeerfaciliteiten voor auto en fiets. Met name in de binnenstad wordt dit geoptimaliseerd en geconcentreerd in parkeergarages en kan de vrijkomende ruimte worden aangewend voor andere functies. We zetten in op het gebruiksvriendelijk maken van parkeervoorzieningen.

 

Indicatoren:

De effectiviteit van de prestaties wordt weergegeven aan de hand van de waardering van bewoners en bedrijven van de bereikbaarheid. Na de uitvoering van de prestaties wordt een verhoging van het waarderingscijfer verwacht. Dit waarderingscijfer wordt bepaald aan de hand van tweejaarlijks onderzoek onder bewoners.

Idealiter is een objectieve meting van de verbetering in de doorstroming gewenst, maar deze analyses zijn complex en vragen veel investeringen.

 

 

 

PRESTATIE

1.2.01 We verbeteren de doorstroming van het noordoostelijk deel van de Ring (Laan van Zevenhuizen en Laan van Osseveld) door het vergroten van de capaciteit.

We vergroten de capaciteit van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de kruising met de Sluisoordlaan en het gedeelte ter hoogte van de Saloméstraat. In 2022 werken we aan de bestemmingsplanaanpassing die nodig is om de verdubbeling van de Laan van Zevenhuizen mogelijk te maken. Uitvoering is voorzien  na 2023.

1.2.02 We verbeteren de doorstroming tussen de A50 en de Ring (Kanaal Noord)

We vergroten de capaciteit van Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen. In 2022 gaan we door met de voorbereidingen, uitvoering is voorzien na 2023.

1.2.03 We realiseren de tunnel in de Laan van Osseveld

Na jarenlange voorbereiding wordt er eind 2021 gestart met de bouw van de tunnel in de Laan van Osseveld ter hoogte van de spoorlijn. In 2023 is de tunnel in Laan van Osseveld gerealiseerd.

1.2.04 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

Vanwege stikstof zijn de procedures voor de uitvoering van maatregelen om het doorgaande verkeer in de wijk Zevenhuizen Zuidbroek te verminderen, on hold gezet. In 2022 blijven we de ontwikkelingen rond stikstof volgen. Het voornemen om de maatregelen uit te voeren blijft onverminderd van kracht.

1.2.05 We onderzoeken de consequenties van de ruimtelijke opgaven in de binnenstad, kanaalzone en de spoorzone voor ring, radialen en centrumring.

Voor de ring is in beeld gebracht welke knelpunten zich de komende jaren gaan voordoen, mede ten gevolg van de stedelijke ontwikkelingen Kanaalzone, spoorzone en binnenstad. Ook voor de centrumring en radialen moet deze verkenning plaatsvinden. Naast de effecten van de verstedelijkingsopgaven moeten ook de consequenties van de Mobiliteitsvisie voor de binnenstad (autoluwe binnenstad) en de gewenste verkeersstructuur uit de gebiedsprofielen in beeld worden gebracht voor de hoofdwegen.

1.2.06 We nemen deel aan de planvorming N786

We participeren in de planvorming van de Provincie Gelderland betreffende de N786. Dit project maakt onderdeel uit van het multiproject Eerbeek-Loenen 2030.

1.2.07 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

Omdat een goede bereikbaarheid een belangrijke randvoorwaarde is voor de ambities in Apeldoorn 2040 en de overige verstedelijkingsopgaven in de Cleantech Regio, lobbyen we samen met regionale partijen voor goede weg- en spoorverbindingen: een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn over de weg (de A1 tussen Apeldoorn en Barneveld en de A50 tussen Zwolle-Apeldoorn- Arnhem) en over het spoor (versnelling en behoud trein naar Berlijn, goede verbindingen met de Randstad, directe spoorverbinding Apeldoorn- Barneveld, versnelling Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk). Het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitshubs (in het centrum van Apeldoorn, aan de rand van de stad en daarbuiten) maakt hier onderdeel van uit. Hiertoe organiseren we samen met de Cleantech Regio bijeenkomsten, maken we deel uit van landelijke, provinciale en regionale projectgroepen en initiëren we bestuurlijke en ambtelijke overleggen.

1.2.08 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west

In maart 2020 heeft de raad besloten om de AGOVV velden structureel in te zetten voor het overloopparkeren van Apenheul. Gewerkt wordt aan de voorbereiding en uitvoering van deze oplossing zodat de velden inzetbaar zijn bij de start van het seizoen in 2022.

1.2.09 We verbeteren de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn

Gewerkt wordt aan diverse projecten uit de Parkeervisie (2019) en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn (2021), zoals digitalisering van parkeerproducten (waaronder bewonersvergunningen), invoering, scanauto (voor digitale handhaving), proeven realtime bezetting parkeerterreinen (waaronder de parkeersensoren op het parkeerterrein Rosariumstraat), stimuleren gebruik via transferpunten/hubs, extra aanbod fietsenstallingen, innovaties in parkeergarages (met Haven Centrum als voorbeeldlocatie), maatwerk oplossingen voor parkeren in wijken. Ook onderzoeken we mogelijkheden om in de binnenstad straat-parkeren te verplaatsen naar parkeergarages, waardoor extra groen kan worden toegevoegd.  

1.2.10 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

Samen met stakeholders op spoorgebied verkennen we de mogelijkheid van een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn, met een nieuw station Apeldoorn West.

1.2.11 We vergroten de bereikbaarheid en leefbaarheid door het realiseren van slimme mobiliteitsoplossingen waaronder slimme verkeerslichten

In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om data over de verkeersafwikkeling die ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert. Ook maken we de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven.

1.2.12 We werken aan de realisatie van de snelle regionale fietsroute Apeldoorn Epe

We starten met de voorbereiding van de aanleg van een snelle fietsroute Apeldoorn-Epe, waarover eind 2021 een besluit wordt genomen, en starten indien mogelijk met de uitvoering. Het verkrijgen van cofinanciering is een voorwaarde.

1.2.13 We verbeteren de voorzieningen om de fiets te kunnen parkeren

Naast de opening van de nieuwe bewaakte fietsenstalling in de Paslaan eind 2019, bestaat ook de wens om in de omgeving van het Plein van de Stad een nieuwe bewaakte fietsenstallingen te realiseren. We zetten ook extra in op het fietsparkeren in de openbare ruimte in de binnenstad, voor wat betreft ordening, communicatie, handhaving e.d.

We betalen mee aan de exploitatie van de bewaakte fietsenstalling bij het NS-station. Bij tekorten breiden we de capaciteit voor (onbewaakte) fietsenstallingen bij bushaltes uit.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Digitale parkeerhandhaving door leasen scanauto

Onderdeel van de Parkeervisie die in 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld, is het digitaliseren van parkeerproducten. Inmiddels zijn de parkeervergunningen gedigitaliseerd. De betaalautomaten en de ontheffingen volgen in de loop van dit jaar. Een vervolgstap is dat de parkeerhandhaving ook digitaal kan plaatsvinden (op kenteken). Op 2 maart heeft het college besloten tot het leasen van een scanoplossing (scandienst as a service). De aanbesteding hiervan wordt nu voorbereid. Wij stellen voor om vanaf 2023 de jaarlijkse lasten (€ 90.000 – € 150.000) en baten in deze MPB op te nemen. Door een meer effectieve en efficiënte handhaving worden er extra opbrengsten geraamd tussen € 140.000 en € 240.000 per jaar. Hiervan heeft een deel betrekking op een verwachte hogere betalingsgraad kort parkeren (€ 80.000 - € 160.000) en een deel op hogere naheffingsaanslagen (€ 60.000 - € 80.000). De extra opbrengsten wenden we aan om (een deel van) de kosten te dekken.

 

 

 

Benodigd budget

Het jaarlijks benodigd budget voor het leasen van de scanauto bedraagt €120.000. De extra te verwachten opbrengst bedraagt voor kort parkeren € 120.000 en de extra opgelegde naheffingsaanslagen € 70.000. Per saldo een verwacht voordeel van € 70.000.

Impuls slimme verkeerslichten

Apeldoorn is een koploper als het gaat om de toepassing van slimme verkeerslichten. Mede vanwege de ambities in het kader van Apeldoorn 2040 staan we voor een fikse opgave om de stad bereikbaar te houden. Uitbreiding van infrastructuur is veelal ruimtelijk niet mogelijk. Slimme verkeerslichten kunnen helpen om de stad bereikbaar te houden. Ze spelen een belangrijke rol in de doorstroming van autoverkeer, de prioritering van fietsverkeer op belangrijke fietsroutes en dragen bij aan milieudoelstellingen door vrachtverkeer minder te laten wachten bij verkeerslichten. Een deel van onze verkeerslichten is al omgebouwd tot slimme verkeerslichten. Voor circa 30 verkeerslichten moet dit nog gebeuren.

 

Benodigd budget

Per jaar is een investering nodig van € 200.000 met bijbehorende kapitaallasten van € 9.000. Daarnaast is er een jaarlijks budget van € 75.000 nodig in de jaren 2022 t/m 2025.

Uitvoeren mobiliteitsvisie Binnenstad

Onlangs is de Mobiliteitsvisie voor de binnenstad door het college vrijgegeven voor inspraak. Naar verwachting wordt deze visie in mei/juni door de raad vastgesteld. De uitvoering van deze visie is nodig om de ambities van de ontwikkeling van de binnenstad als stadspark en Apeldoorn 2040 te kunnen realiseren. Het gaat dan onder meer over de voorbereiding en uitvoering van de ambitie om het doorgaande verkeer door de binnenstad te reduceren (Kalverstraat, Stationsstraat) en op de centrumring, om het fietsen op de Hofstraat-Kanaalstraat aantrekkelijker te maken als alternatief voor de Kapelstraat, om de busroute te verleggen naar de Kalverstraat en om een mobiliteitsknooppunt te realiseren ten zuiden van het station waarin deelmobiliteit wordt aangeboden.

 

Benodigd budget

Het benodigd budget is € 50.000 per jaar en een investering van 700.000 over de jaren 2022 t/m 2025. Investering: 2022: € 100.000, 2023: € 150.000, 2024: € 200.000 en 2025: € 250.000. De bijbehorende kapitaallasten lopen op van € 7.000 in 2023, € 11.000 in 2024, € 33.000 in 2025 tot € 50.000 in 2026.

Verkeersmaatregelen Zevenhuizen Zuidbroek

Stikstofproblemen zijn voor het college aanleiding om de  ontwerpbesluiten voor de verkeersmaatregelen in te trekken en daarmee de procedure te stoppen. Het uitgangspunt van het realiseren van drie hoofdentrees van de wijk blijft onverminderd van kracht. Op het moment dat meer duidelijkheid bestaat over de nieuwe stikstofwetgeving zal de procedure worden voortgezet door opnieuw ontwerpbesluiten voor de verkeersmaatregelen te nemen.

In de huidige grondexploitatie van Zuidbroek is een eerste globale financiële reservering voor de verkeersmaatregelen opgenomen. Deze reservering stamt uit 2017 en deze is toen gemaakt op basis van een voorlopig ontwerp. Voor de realisatie te zijner tijd zal meer geld nodig zijn dan toen is gereserveerd. Zodra de procedure wordt gestart, zal een dekkingsvoorstel op basis van een gedetailleerde begroting aan de raad worden voorgelegd.

 

 

Benodigd budget

Voor 2024 en 2025 -pm.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22