We vinden het belangrijk dat iedereen in Apeldoorn kan deelnemen aan maatschappelijke activiteiten. Maatwerk en nieuwe vormen van vervoer zijn daarbij nodig. Op het gebied van openbaar vervoer wordt in opdracht van de provincie Gelderland een concessie gereden. Inzet van Apeldoorn is dat iedereen van dit openbaar vervoer gebruik moet kunnen blijven maken en dat het betaalbaar blijft. Vraagafhankelijke vormen van vervoer, aanvullend op het reguliere busvervoer, zorgen een fijnmazigheid zodat iedereen vervoer tot zijn/haar beschikking heeft.
Indicatoren:
Dit doel laat zich moeilijk in een getal of beoordeling vangen.
PRESTATIE
1.1.1. We faciliteren vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op het regulier openbaar vervoer |
Buurtbus doet in de wijken Ugchelen en Berg en Bos zijn intrede als alternatief voor het wegvallen van reguliere buslijnen. Ook andere vormen van kleinschalig, vraagafhankelijk vervoer komen van de grond. |
1.1.2 We faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, in het licht van nieuwe stedelijke ontwikkelingen in de binnenstad, Kanaalzone en Spoorzone |
Deelmobiliteit heeft zijn intrede gedaan in Apeldoorn. Deelfietsen en deelscooters worden door verschillende aanbieders uitgerold. We bezien welke rol de gemeente hierin gaat nemen, en stellen aan de hand daarvan randvoorwaarden bij de uitrol van deze nieuwe vormen van vervoer. Bij de stedelijke ontwikkelingen zoals die in de Omgevingsvisie staan benoemd speelt deelmobiliteit ook een belangrijke rol. |
NIEUWE ONTWIKKELING
Apeldoorn 2040 |
Om de groei van het aantal inwoners in Apeldoorn op te kunnen vangen zijn minimaal 12.500 woningen nodig. Het gaat bij het bouwen van woningen ook om het creëren van een duurzame leefomgeving waarin mensen wonen, werken en recreëren, waarbij veel raakvlakken zijn met andere thema’s zoals mobiliteit, economie, energie, maatschappelijke voorzieningen. Dit is een langjarig traject dat vraagt om samenhang en regie. Structuuringrepen en substantiële keuzes in de ruimte vormen kaders voor de uitvoeringsprogramma’s die opgesteld worden om de visie te realiseren. Hiervoor is in 2022 ruim € 2 miljoen nodig en voor de periode tot en met 2027 jaarlijks € 1,8 miljoen. Voor deze begrotingsperiode (2022-2025) is hiervoor € 10 miljoen in de bestemmingsreserve ontwikkeling Apeldoorn (BROA) gestort waarvan € 640.000 geraamd is voor vervoer/mobileit op programma 3 . De raming (jaarlijks € 160.000) wordt periodiek geactualiseerd in de betreffende P&C-instrumenten en de afwikkeling verloopt jaarlijks via de bestemmingsreserve.
|
Benodigd budget |
Herstel disbalans |
Voor wonen, werken en energie is structureel € 950.000 beschikbaar gesteld om de disbalans tussen beschikbare middelen en doelstellingen van de begrotingsprogramma’s Openbare ruimte, Milieu en de Buitenstad te herstellen. Dit betreft € 100.000 voor programma 3, gericht op vervoer en mobiliteit.
|
Benodigd budget |