Jeugd en onderwijs

2.1 Fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen preventief volgen en bevorderen.

Kinderen en jongeren kunnen zich pas ontwikkelen als zij mentaal en fysiek gezond opgroeien. Ouders en opvoeders zijn daar verantwoordelijk voor. Het CJG biedt ondersteuning aan ouders en jeugdigen met voorlichting, preventieve en lichte zorg. Waar nodig verzorgt het CJG de toegang naar jeugdhulp. We kijken daarbij ook naar de mogelijkheden van het eigen netwerk en willen de eigen kracht van het gezin en de jeugdige versterken.

PRESTATIE

2.1.1 Jeugdgezondheidszorg voor alle kinderen en jongeren van 0-19.

De jeugdgezondheidszorg voert het basistakenpakket uit en heeft alle kinderen in beeld. Verder geeft ze uitvoering aan het rijksvaccinatieprogramma en stimuleert ouders hun kinderen in te laten enten.

2.1.2 In 2022 extra stimuleren van een gezonde sportomgeving door activiteiten zoals TeamFitprogramma, de gezonde sportkantine en COOL055.

Kinderen en jongeren uitnodigen te bewegen, sporten en gezond te eten. door de inzet van verschillende activiteiten/interventies binnen het programma ‘Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst’ (JOGG). In het programma ligt de nadruk op preventie van gezondheidsproblemen door de inzet op bewegen/sporten, gezond eten en voorlichting/educatie aan de omgeving van de jeugdigen en de jeugdigen zelf. Activiteiten binnen het JOGG worden in samenwerking gedaan met andere beleidsterreinen zoals sport en het programma ‘Apeldoorn, Gezinsstad’, maar er wordt tevens samengewerkt en doorverwezen naar aansluitende initiatieven, zoals de Gezonde School van de GGD of de EU schoolfruitsubsidie.

 

In het jaar 2022 zal er onder andere inzet zijn op een gezonde sportomgeving door middel van het TeamFit programma, de gezonde sportkantine, het lesprogramma voor groep 7 Apetrots en het Nijntje beweegprogramma binnen de voorschoolse activiteiten en de interventie COOL055.

 

2.1.3 Ondersteuning van gezinnen normaliseren, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. In 2022 is aan 80% van de huisartsenpraktijken een CJG - professional verbonden.

We verbeteren de verbinding tussen het preventieve, voorliggende veld en de (specialistische) jeugdhulpverlening, zodanig dat we een verschuiving realiseren van intensieve (en dure) individuele hulp naar preventieve (en goedkopere) hulp.


Eind 2022 is aan 80% van de huisartsenpraktijken een CJG professional structureel verbonden aan de praktijk. Daarmee is dan voldaan aan de maatregel zoals opgenomen in de Transformatienota 2021-2024 (Praktijk ondersteuners huisartsen) en geven we ook al uitvoering aan de maatregel die VNG en Rijk daarvoor opnemen in de Hervormingsagenda 2022.

 

2.1.4 Duurzaam betaalbaar maken en houden van Jeugdzorg. Naast de maatregelen uit de Transformatienota voeren wij daarvoor in 2022 een pilot SGGZ uit en realiseren een aanbod BSO+

Wij geven ook in 2022 uitvoering aan de Transformatienotitie, die erop gericht is de kosten van de jeugdhulp terug te brengen. In de afgelopen jaren bleek dat dit overigens weerbarstig is. Ondanks aandacht voor en inzet op preventie en tijdig inschakelen van lichte zorg (via het Centrum voor Jeugd en Gezin) blijft het lastig om grip te hebben op het deel van de Jeugdzorg dat via andere verwijzers verloopt c.q. de wettelijke route verloopt. We blijven zoeken en experimenteren met manieren om daar meer grip op te krijgen. Zo spraken we in 2020 met jeugdhulpaanbieders budgetplafonds af en werken we aan strategisch partnerschap, waarbij we vanuit vertrouwen samenwerken aan betaalbare en goede ondersteuning voor onze jeugdigen. In 2022 stellen we voor de specialistische geestelijke gezondheidszorg (SGGZ) de budgetplafonds tijdelijk buiten werking en voeren de pilot SGGZ uit waarbij we inzicht willen krijgen op een alternatief voor de budgetplafonds.
Daarnaast voeren we het gesprek met onze partners met als doel de jeugdwet duidelijk af te bakenen. Ook onderzoeken wij het product begeleiding individueel en kijken we of een andere inkoop, afbakening en nadere regels wenselijk zijn.

In 2022 realiseren wij een aanbod voor BSO+, zodat ook kinderen met een jeugdhulpindicatie naar een opvang van buitenschoolse opvang kunnen.

Tot slot volgen we actief de Hervormingsagenda die het Rijk en de VNG gaan opstellen met, veelal landelijke, maatregelen om de kosten Jeugdzorg te beïnvloeden.

 

2.1.5 Jongeren ondersteunen bij hun mentale ontwikkeling, in 2022 een extra impuls door inzet klinisch psycholoog

Wij helpen jongeren veerkrachtig en mentaal weerbaar te zijn met ons jongerenwerk en schoolmaatschappelijk werk. Schooljaar 2021-2022 verbinden we een klinisch psycholoog aan de VO-scholen zodat jeugdigen extra hulp kunnen krijgen ten gevolge van corona. Daarnaast zorgen we voor extra ondersteuning en voorlichting gericht op de gevaren van sociale media aan licht verstandelijk gehandicapte (LVB) leerlingen.

Jeugdigen die te maken krijgen met een scheiding van hun ouders zijn extra kwetsbaar. Wij brengen de keten in beeld en zorgen samen met partners voor goede begeleiding als dat nodig is.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Regionaal expertiseteam

Het ministerie van VWS heeft uitgesproken dat de samenwerking in de jeugdzorgregio’s minder vrijblijvend moet worden. In antwoord daarop is door de gezamenlijke gemeenten binnen de VNG de Norm voor Opdrachtgeverschap opgesteld. Deze richt zich op het formuleren van een regionale visie, het borgen van de continuïteit van de jeugdfuncties en de ontwikkeling van het zorglandschap. In dit kader hebben alle gemeenten zich verplicht om binnen de regio een fysiek expertteam in te richten.

 

De doelstelling voor het expertteam is ervoor te zorgen dat:

  1. Bij complexe situaties op tijd een passend en integraal ondersteuningsaanbod tot stand komt. Op dit moment komt het in complexe casussen voor dat de toegang vastloopt in het vinden van passende zorg omdat deze ontbreekt in de regio. Het expertteam moet kunnen doorzetten zodat hulp geboden wordt die nodig is voor het kind.  
  2. Uithuisplaatsingen van jeugdigen via de toegang vooraf zijn getoetst.

 

 

Benodigd budget

Voor het regionaal expertiseteam is een budget beschikbaar gesteld van € 46.000 in de jaren 2022 en 2023.

Uitvoeringsbudget Jongeren op Gezond Gewicht

Het contract met JOGG Nederland, fase 2, was op 31 oktober 2020 afgelopen en is recentelijk voor 3 jaar verlengd. Apeldoorn blijft door het lidmaatschap deel uitmaken van de landelijke JOGG-community. We willen daarbij vanuit de gezamenlijke ambities uit het Lokale Sport- en Beweegakkoord, de gezondheidsnota, het programma Comfortabele Gezinsstad, Jeugdbeleid en het  nog te ontwikkelen lokale preventieakkoord toe naar een Gezond en Vitaal Apeldoorn voor iedere inwoner. In de overeenkomst met JOGG NL heeft de gemeente Apeldoorn derhalve een voorwaarde toegevoegd die ons de vrijheid geeft, desgewenst, een naamvoering te kiezen die bij onze ambities en beleid past. Zo is onze JOGG Regisseur inmiddels onder de naamvoering Regisseur Gezond en Vitaal Apeldoorn aan het werk. Focus ligt nog steeds op het verbinden van de juiste partijen en organisaties. Het lokale sport- en beweegakkoord Apeldoorn en het lokale preventieakkoord hebben veel raakvlakken. Zo is er een duidelijke link waar het gaat om het bevorderen van een gezonden leefstijl en voldoende lichamelijke beweging. Er liggen dus veel kansen voor verbinding en versterking. De regisseur Gezond en Vitaal Apeldoorn speelt een grote rol als verbinder tussen deze akkoorden en de uitvoering ervan. Leefstijl en sporten/bewegen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om deze ambities en ontwikkelingen te kunnen uitvoeren in de samenleving is een uitvoeringsbudget noodzakelijk.

 

Benodigd budget

Voor 2022 en 2023 is een uitvoeringsbudget van jaarlijks € 50.000 beschikbaar

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22