We zijn er voor inwoners, ondernemingen en gasten van onze stad en de omliggende dorpen. Zij mogen verwachten dat we ons effectief en efficiënt organiseren en dat we ‘onze zaken’ op orde hebben. Verrassingen passen daar niet bij. Een organisatie is 'in control' als deze zodanig is ingericht dat de juiste discussie, met de juiste middelen (mensen, informatie, etc.) op het juiste moment op het juiste niveau wordt gevoerd en tijdige bijsturing op de realisatie van doelen mogelijk is. Rode draad hierbij is dat we kritisch zijn op wat en hoe we dingen doen, en leren van de fouten die worden gemaakt. De controlfunctie vervult hierbij een belangrijke ondersteunende, adviserende en signalerende rol.
In 2019 hebben we het meerjaren beheersplan ‘Interne beheersing & beleidscyclus’ opgesteld. Inmiddels zijn we ruim anderhalf jaar onderweg met het beheersplan, heeft de nieuwe organisatiestructuur vorm gekregen en beschikken we over nieuwe sturingsvormen die meer grip geven op onze opgaven en op de uitvoering van het dagelijks werk. De aandacht voor beheersing in de eerste lijn is toegenomen en verschillende afdelingen hebben een structurele taak in de doorontwikkeling van de interne beheersing. Het vergt geduld en vastberadenheid om te komen tot een organisatie waar de basis op orde is en die tegelijkertijd kan inspelen op ontwikkelingen in onze samenleving. De ontwikkelingen en aanpassingen grijpen in op organisatiestructuur, administratie en ondersteunende systemen. Niet alles kan tegelijk, ook gezien de recente reorganisatie van het concern, de enorme impact die Corona op de organisatie heeft gehad en nog steeds heeft en daarom zullen wij prioriteiten blijven stellen. Onze focus daarbij ligt steeds op de zorgvuldigheid en het bouwen vanuit het fundament, in plaats van op snelheid en (alleen) quick wins.
PRESTATIE
1.2.1 Onze interne beheersing is steeds meer op orde |
|
1.2.2 We werken continu aan risicomanagement |
Indicator: Toprisico’s waarover systematisch het gesprek is gevoerd (ambtelijk/bestuurlijk): 100%
|
1.2.3 We versterken de beleidscyclus |
|
1.2.4 We versterken de interne beheersing |
De (verbijzonderde) interne controle is een meetinstrument voor kwaliteit en efficiency van de gemeentelijke bedrijfsvoering. Per begrotingsjaar 2022 is het college verantwoordelijk voor de rechtmatigheid en moet zich daar zelf over verantwoorden in plaats van dat de accountant dat doet. Speerpunten voor 2022 zijn:
|
1.2.5 We ontwikkelen de inkoopfunctie verder |
Team inkoop werkt in de komende jaren aan een aantal aspecten waarbij nauwe samenwerking gezocht wordt en noodzakelijk is met medewerkers van andere afdelingen en budgethouders. Een doel is om voor het gehele concern de inkoop en aanbestedingsrisico’s verder te verminderen (rechtmatigheid). Daarnaast willen we met behulp van inkoop meer sturing geven om de strategische en innovatieve beleidsdoelen mogelijk te maken (doelmatigheid). Dit vraagt om een meerjarige inspanning waar we in 2022 – en in de daarop volgende jaren – verdere stappen gaan zetten:
|
1.2.6 We werken aan privacy, informatiebeveiliging en informatiebeheer |
We gaan als gemeente zorgvuldig om met de persoonsgegevens van onze inwoners en eigen medewerkers en doen dat in lijn met de privacywetgeving (AVG). Om er voor te zorgen dat onze informatie betrouwbaar is en beschermd is tegen aanvallen vanuit het internet en andere bedreigingen hebben we het basis beveiligingsniveau geïmplementeerd zoals opgenomen in de verplichte Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Vanuit informatiebeheer zorgen we als gemeente voor juiste, toegankelijke en vindbare informatie die binnen de wettelijke kaders beschikbaar is.
Awareness
Doorontwikkeling
Verantwoording
|
1.2.7 Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg |
Binnen de afdeling Juridische Zaken is constante aandacht voor de juridische kwaliteit binnen onze organisatie. Daarbij kijken we scherp naar de juridische vraagstukken die dagelijks op ons afkomen. De werkwijze die wij daarbij toepassen is de inzet van de juristen over de verschillende beleidsvelden (afhankelijk van de betreffende expertise) en vanuit verschillende rollen, zoals de rol van concernadviseur, verweerder, secretaris, trainer, vakgroepleider enz. Daarmee kunnen we zeer gericht de juiste jurist op de juiste plek binnen de organisatie inzetten wat ten goede komt aan de kwaliteit van de besluitvorming.
We onderscheiden binnen de afdeling Juridische Zaken drie vakgroepen waar de juristen werkzaam in zijn. Dat zijn:
Vanuit de vakgroep juridische advisering ligt de focus om op tijd bij het vraagstuk betrokken te worden en vanuit een oplossingsgerichte houding mee te denken en mede verantwoordelijk zijn voor de gekozen uitkomst. Tegelijkertijd wordt hierbij de rechtmatigheid en de doelmatigheid niet uit het oog verloren. Dit maken wij concreet door per werkvorm (opgavegericht, projectmatig, etc.) aan te geven hoe juridisch advisering daaraan een bijdrage kan leveren.
Vanuit de vakgroep bezwaar en beroep wordt in eerste instantie zoveel mogelijk ingezet om in het informele gesprek (pré mediation) tot een oplossing te komen, Met de burger in gesprek gaan, te luisteren en te kijken naar oplossingen, is hierbij het uitgangspunt. Mocht dit niet leiden tot een oplossing dan wordt advies gevraagd aan de onafhankelijke bezwarencommissie. Ieder jaar brengt de onafhankelijke bezwarencommissie hierover verslag uit aan de Raad. En als de burger het niet eens is met de uitkomst van de bezwarenprocedure kan zij in beroep (en hoger beroep) bij de onafhankelijke rechter. In 2021 wordt er een klantentevredenheidsonderzoek gehouden onder alle bezwaarden waarvan verslag wordt gedaan in het jaaroverzicht van de onafhankelijke bezwarencommissie. Daarnaast werken we binnen deze vakgroep mee aan een goede klachtbehandeling. Dat doen we door de inzet van (concern) klachten coördinatoren die met name een adviserende rol hebben en het aanspreekpunt zijn voor de Nationale Ombudsman. Sinds 2021 verdelen wij de binnengekomen (bejegenings)klachten over de verschillende afdelingen. Daarmee dragen wij bij aan een betere stroomlijning van de behandeling van de klachten.
De vakgroep juridische kwaliteitszorg richt zich o.a. op het vergroten van het juridische besef in onze organisatie en op het beter duiden en inzichtelijk maken van de juridische risico’s binnen het risicomanagement. Dat doen we o.a. door het geven van trainingen. Dat zijn zowel basistrainingen als maatwerktrainingen. De maatwerktrainingen zijn gericht op specifieke wetgeving w.o,. de Jeugdwet, de Wmo, subsidies, staatssteun e.d. Verder volgen we de wetgevingstrajecten en geven daarover advies voor een vlotte en tijdige implementatie door de vakafdeling. De komende periode richten we ons op de verdere doorontwikkeling van het accounthouderschap (juridisch aanspreekpunt voor de afdelingen). Daarmee worden directe lijntjes gelegd tussen de afdeling juridische zaken en de overige afdelingen om tot duidelijke werkafspraken te komen over de inzet van de juristen.
|