Met digitalisering als belangrijke ontwikkeling in de samenleving, werken we continu aan onze informatievoorziening. Zodat we aansluiten op de behoeften voor de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en instellingen, ondersteuning van medewerkers en samenwerking met ketenpartners. We werken vanuit één ICT-portfolio, waarin alle ICT-initiatieven die lopend zijn of “op de rol staan” zijn gebundeld. Zo is er een nieuw zaak- en documentmanagementsysteem aangeschaft en is gestart met een nieuwe inrichting van de informatievoorziening in het sociaal domein. De komende jaren worden deze systemen verder geïmplementeerd en uitgebreid.
Digitalisering gaat verder dan alleen het implementeren van nieuwe systemen, we werken aan fundamentele veranderopgaven. We verbeteren processen, digitale vaardigheden en integratie van systemen. Door meer data gedreven te werken, kunnen we complexe maatschappelijke opgaven op het gebied van onder andere zorg, duurzaamheid, werkgelegenheid en veiligheid beter oppakken. We benutten de krachten op landelijk niveau door aan te sluiten op landelijke ontwikkelingen (zoals de Agenda Digitale Overheid en optimalisering van de gemeentelijke infrastructuur) en zoeken nadrukkelijk de samenwerking met andere gemeenten in VNG-verband of in andere samenwerkingsstructuren. Periodiek passen we ons informatieplan aan op basis van de laatste ontwikkelingen en veranderopgaven binnen én buiten de organisatie. Richtinggevend is onze “I-Visie, gemeente Apeldoorn in het digitale tijdperk” waarin de kaders staan voor hoe Apeldoorn de uitdagingen op het gebied van digitalisering wil oppakken. In 2020 stond een actualisatie van de I-visie op de planning, door de ingrijpende gevolgen van de Coronacrisis ronden we dit in 2021 af.
PRESTATIE
1.3.1 We borgen de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de informatiehuishouding |
Indicator: De technische infrastructuur is, met uitzondering van onderhoudsvensters, vrijwel continu beschikbaar. |
1.3.2 We borgen beheer en doorontwikkeling van onze informatiehuishouding |
Indicator: Het Dataportaal wordt jaarlijks volledig gescreend om te zorgen dat de kwaliteit en actualiteit voldoet, zodat de klant op basis van de juiste gegevens besluiten kan nemen
|
1.3.3 We faciliteren informatiegestuurd werken |
Indicator 1: Apeldoorn sluit in 2022 aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Indicator 2: Bij het aanvragen van datasets of dashboards wordt altijd vastgesteld of de data eenmalig gebruikt wordt of automatisch ververst moet worden. |
NIEUWE ONTWIKKELING
Cyber security |
Er worden aanvullende investeringen gedaan om de weerbaarheid tegen digitale bedreigingen te verbeteren. |
Benodigd budget € 118.000 (incl. € 20.000 overheadbijdrage) per jaar ten behoeve van een extra senior security engineer. |
Doorontwikkeling Digitale Werkplek |
Faciliteren van de mogelijkheden om hybride te werken.
|
Benodigd budget Totaalbedrag € 353.000 opgebouwd uit € 250.000 extra Microsoft-licenties en € 103.000 extra personeelskosten (inclusief overheadbijdrage). |
Wet Open Overheid |
De vraag om meer transparantie van overheidsinformatie heeft geleid tot een initiatief Wet open overheid (Woo). Momenteel vindt daarover de parlementaire behandeling plaats. De wet geeft regels over het actief openbaar en toegankelijk maken van overheidsinformatie en moet ervoor zorgen dat deze voor burgers en bedrijven beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. Deze wet vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Naar verwachting zal de wet in 2022 in werking treden. |
Benodigd budget Wij ontvangen hiervoor vanuit het Gemeentefonds t/m 2026 € 134.500 per jaar voor de incidentele kosten en vanaf 2022 € 114.000 per jaar, oplopend tot € 200.500 in 2025, voor de structurele kosten. |