Bedrijfsvoering

1.3 Digitale transformatie

Met digitalisering als belangrijke ontwikkeling in de samenleving, werken we continu aan onze informatievoorziening. Zodat we aansluiten op de behoeften voor de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en instellingen, ondersteuning van medewerkers en samenwerking met ketenpartners. We werken vanuit één ICT-portfolio, waarin alle ICT-initiatieven die lopend zijn of “op de rol staan” zijn gebundeld.  Zo is er een nieuw zaak- en documentmanagementsysteem aangeschaft en is gestart met een nieuwe inrichting van de informatievoorziening in het sociaal domein. De komende jaren worden deze systemen verder geïmplementeerd en uitgebreid.

Digitalisering gaat verder dan alleen het implementeren van nieuwe systemen, we werken aan fundamentele veranderopgaven. We verbeteren processen, digitale vaardigheden en integratie van systemen. Door meer data gedreven te werken, kunnen we complexe maatschappelijke opgaven op het gebied van onder andere zorg, duurzaamheid, werkgelegenheid en veiligheid beter oppakken. We benutten de krachten op landelijk niveau door aan te sluiten op landelijke ontwikkelingen (zoals de Agenda Digitale Overheid en optimalisering van de gemeentelijke infrastructuur) en zoeken nadrukkelijk de samenwerking met andere gemeenten in VNG-verband of in andere samenwerkingsstructuren. Periodiek passen we ons informatieplan aan op basis van de laatste ontwikkelingen en veranderopgaven binnen én buiten de organisatie. Richtinggevend is onze “I-Visie, gemeente Apeldoorn in het digitale tijdperk” waarin de kaders staan voor hoe Apeldoorn de uitdagingen op het gebied van digitalisering wil oppakken. In 2020 stond een actualisatie van de I-visie op de planning, door de ingrijpende gevolgen van de Coronacrisis ronden we dit in 2021 af.

 

PRESTATIE

1.3.1 We borgen de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de informatiehuishouding
  • We geven de vernieuwing van de digitale werkplek komende jaren verder vorm, we stemmen de vaste werkplek en de mobiele apparaten beter op elkaar af en focussen ons op hybride werken gezien het perspectief dat een deel van onze medewerkers thuis werkt en een deel op kantoor.
  • Omdat er voortdurende cyberbedreigingen en aanvallen op ons netwerk plaatsvinden, is het breder kunnen adresseren van deze situaties noodzakelijk; hiertoe dienen we over de juiste expertise en middelen te beschikken. Hiermee kunnen dreigingen en aanvallen in een vroeg stadium worden gedetecteerd en zo snel mogelijk worden gestopt.
  • We nemen een portaal voor schuldhulpverlening in gebruik en voeren een digitale stadspas in. We voeren het nieuwe zaaksysteem en document- en archiefsysteem (DMS) verder in en ronden dit af in 2022. Hiermee verbeteren we de online dienstverlening en spelen we in op behoeften van inwoners en bedrijven.

 

Indicator: De technische infrastructuur is, met uitzondering van onderhoudsvensters, vrijwel continu beschikbaar.

1.3.2 We borgen beheer en doorontwikkeling van onze informatiehuishouding
  • We bouwen verouderde softwaresystemen af door gangbare, bewezen oplossingen waarvan de strategische doorontwikkeling in de markt is geborgd. Hiermee richten we de informatiehuishouding flexibel in, zodat we makkelijker kunnen inspelen op veranderende opgaven en tijdig kunnen voldoen aan eisen vanuit nieuwe wet- en regelgeving. Dit is een continu traject waarin we afhankelijk zijn van ontwikkelingen in de markt.
  • We sluiten aan op het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) en zorgen ervoor dat de informatiesystemen zijn aangepast aan de nieuwe (wettelijke) eisen. Door uitstel van landelijke wetgeving en vertraging in de ontwikkeling van noodzakelijk software is dit doorgeschoven van 2021 naar 2022.

 

Indicator: Het Dataportaal wordt jaarlijks volledig gescreend om te zorgen dat de kwaliteit en actualiteit voldoet, zodat de klant op basis van de juiste gegevens besluiten kan nemen

 

 

1.3.3 We faciliteren informatiegestuurd werken
  • Met ons Dataportaal leveren we informatie voor de organisatie zelf (stuurinformatie en onderbouwing beleid), maar ook voor inwoners en bedrijven (transparantie en open overheid). Dit Dataportaal ontwikkelen we door, met als uitgangspunt dat de kwaliteit, actualiteit en continuïteit van de data geborgd zijn.
  • We vergroten de kwaliteit van de data en ontwikkelen nieuwe producten en digitale dashboards. Het toevoegen van nieuwe datasets en dasboards gebeurt continu, afhankelijk van de vraag. Het beheer van het Dataportaal is onderdeel van de PDCA-cyclus.

 

Indicator 1: Apeldoorn sluit in 2022 aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

Indicator 2: Bij het aanvragen van datasets of dashboards wordt altijd vastgesteld of de data eenmalig gebruikt wordt of automatisch ververst moet worden.

NIEUWE ONTWIKKELING

Cyber security

Er worden aanvullende investeringen gedaan om de weerbaarheid tegen digitale bedreigingen te verbeteren.

Benodigd budget

€ 118.000 (incl. € 20.000 overheadbijdrage) per jaar ten behoeve van een extra senior security engineer.

Doorontwikkeling Digitale Werkplek

Faciliteren van de mogelijkheden om hybride te werken.

 

 

Benodigd budget

Totaalbedrag € 353.000 opgebouwd uit € 250.000 extra Microsoft-licenties en € 103.000 extra personeelskosten (inclusief overheadbijdrage).

Wet Open Overheid

De vraag om meer transparantie van overheidsinformatie heeft geleid  tot een initiatief Wet open overheid (Woo). Momenteel vindt daarover de parlementaire behandeling plaats. De wet geeft regels over het actief openbaar en toegankelijk maken van overheidsinformatie en moet ervoor zorgen dat deze voor burgers en bedrijven beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. Deze wet vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Naar verwachting zal de wet in 2022 in werking treden.

Benodigd budget

Wij ontvangen hiervoor vanuit het Gemeentefonds t/m 2026 € 134.500 per jaar voor de incidentele kosten en vanaf 2022 € 114.000 per jaar, oplopend tot € 200.500 in 2025, voor de structurele kosten.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22