Ambitie van het programma
Cultuur & Erfgoed, Evenementen en Sport geven kleur, dynamiek en levendigheid aan de stad. Ze maken Apeldoorn aantrekkelijk voor inwoners, ondernemers en bezoekers om te wonen, te werken en te recreëren. Als de stad groeit, in het kader van Apeldoorn 2040, is het van belang dat ook de maatschappelijke voorzieningen op het gebied van Cultuur, Erfgoed, Evenementen en Sport meegroeien. Cultuur&Erfgoed bepalen in grote mate de identiteit van Apeldoorn, ze laten zien waar we vandaan komen, wie we zijn en wat we kunnen worden. We werken aan het versterken van het Apeldoorns karakter. Dit doen we langs de lijn van de nieuwe Cultuur- en Erfgoednota 2021-2024, Apeldoorns Karakter! Daarin is de volgende ambitie geformuleerd: Met Sport&Bewegen is onze ambitie om bij te dragen aan een fitte en gezonde Apeldoornse samenleving met sport- en beweegvoorzieningen en activiteiten waarvan iedereen gebruik kan maken c.q, aan mee kan doen. De kracht van sport en bewegen is eindeloos. Sport raakt, inspireert en zet dingen in beweging. Het Apeldoorns sport- en beweegakkoord is het levende bewijs van die kracht. Met meer dan honderdvijftig mensen en organisaties is er in 2019-2020 gewerkt aan dit akkoord om nog meer mensen met plezier te laten sporten en bewegen. Allemaal met één gezamenlijk doel: een nog gezonder, hechter, sterker, socialer en Apeldoorn. Samen wordt dit akkoord in 2020-2022 tot leven gebracht. Om deze beweging verder te brengen is naast de actieve rol van de gemeente bij de uitvoering van het sport- en beweegakkoord een nieuwe kadernota ontwikkeld. Een nota die antwoord geeft op datgene wat de samenleving – in onder andere het Apeldoorns Sport- en Beweegakkoord – van de gemeente wordt vraagt. De kadernota sport vormt voor de komende jaar de basis voor de keuzes die gemaakt moeten worden op het terrein van onder andere sportinfrastructuur, sportstimulering en sportevenementen. Nog te ontwikkelen uitvoeringsprogramma zullen hierin een belangrijke rol gaan spelen. Door de toenemende aandacht voor een gezonde leefstijl en leefomgeving zullen meer dan ooit tevoren de cross-overs worden gezocht met andere sectoren en de vitaliteitsagenda. Bijvoorbeeld door vitaliteitsagenda’s waar het onderwerp sport en bewegen een integraal onderdeel van uit maakt. En topsportevenementen die niet alleen inspireren op het vlak van sport, maar ook op thema’s als een gezonde leefstijl en duurzaamheid. Zo werken we niet alleen aan een vitaal sport- en beweegklimaat, maar ook aan de brede opgave van een vitaal en ondernemend Apeldoorn. Onze Apeldoornse Evenementen zorgen voor levendigheid en hebben economische en maatschappelijke meerwaarde. Evenementen dragen ertoe bij dat de stad aantrekkelijk is om in te wonen, te werken en te bezoeken. Onze evenementen worden door de meeste inwoners hoog gewaardeerd. Daarbij leveren evenementen een positieve bijdrage aan het stadsimago. Wij onderscheiden publieksevenementen, topsport evenementen en citymarketing evenementen. Voor de toekomst ligt er de opgave om het evenementenaanbod nog beter aan te laten sluiten bij het DNA van Apeldoorn. Duurzaamheid wordt hierin een vanzelfsprekende pijler. Evenementen die goed passen in tijd, locatie en profilering kunnen aanspraak doen op subsidie. Apeldoorn Marketing speelt als onze citymarketingorganisatie een belangrijke rol ten aanzien van de evenementen. Cultuur & Erfgoed, evenementen en sport dragen bij aan de profilering van Apeldoorn, bij (nieuwe) inwoners én bezoekers. Deze profilering en Citymarketing doen wij middels de stichting Apeldoorn Marketing: het verhaal van Apeldoorn vertellen, met onze unieke positie op de Veluwe, het versterken van de binnenstad met Veluwse waarden en het toeristische aanbod in het buitengebied te bestendigen. Met de schaalsprong zijn voor alle nieuwe inwoners voldoende arbeidsplaatsen nodig: Apeldoorn Marketing heeft derhalve ook aandacht voor de Apeldoornse arbeidsmarkt van de toekomst. Bewonerstevredenheid is de basis voor citymarketing. In het tijdperk van (social) media zijn tevreden en trotse bewoners het belangrijkste en meest effectieve marketinginstrument voor Apeldoorn. |
---|
Speerpunten van beleid
Hoe ziet Apeldoorn er uit in 2040, vroegen we ons af. Hoe geven we straks onderdak en werk aan de toekomstige Apeldoorners? Natuurlijk weten we het niet precies, maar zonder een ruwe schets van een mogelijk perspectief worden onze stappen richtingloos. We moeten vooruit durven zien. Door de oogharen kijkend kunnen we een beeld schetsen van de stad die we straks willen zijn. Van de stad waarin je woont, van de stad waarin je investeert. Ons vertrekpunt is het Apeldoorn dat gevormd en omringd is door dorpen in een rijk geschakeerd buitengebied. We zijn stad en dorp. Dat is ons DNA en dat verandert niet nu we een schaalsprong gaan maken. Ook in 2040 kom je graag thuis in Apeldoorn en voel je je veilig in het dorp dat je stad is en ga je erop uit in de stad die je dorp is. Apeldoorn schoner, gezonder, socialer, sportiever, veiliger, groener en duurzamer overdragen aan de komende generaties. Dat ziet het College als de opgave voor de komende jaren en ziet daarin een rol weggelegd voor (top)sportevenementen. Zowel in de stimulans van bewegen, sport en een gezonde leefstijl (Comfortabele Gezinsstad) als de toeristische en economische impuls die het geeft aan de stad en regio (Toeristisch Toplandschap). De basis van het naar Apeldoorn toehalen van (top)sportevenementen ligt in het evenementenbeleid ‘De Levendige Stad’. Deze lijn wordt ook doorgezet voor de toekomst in ‘Apeldoorn in 2040’: Een veilige gezinsstad met een volwassen regionale en soms zelfs wereldwijde functie in sport en cultuur. Een Veluwse groene stad met iconen als Omnisport met zijn internationale sportevenementen als fietsen, volleybal en atletiek. En outdoor presteren we sportief met onze Midwintermarathon. Het aanbod van Cultuur & Erfgoed, Evenementen en Sport sluit aan op de strategische koers van Apeldoorn, met als uitgangspunt de koers zoals beschreven in ‘Apeldoorn 2040’ en de vier strategische lijnen. De comfortabele gezinsstad: Toeristisch toplandschap: Duurzaam Apeldoorn: |
---|