Hoofddoelstelling 1: 1. Cultuur, Erfgoed, Evenementen en Sport groeien mee met Apeldoorn naar 2040.
Ondanks de beoogde schaalsprong in 2040 behouden we ons Apeldoorns DNA. Ook in 2040 kom je namelijk graag thuis in Apeldoorn en voel je je veilig in het dorp dat je stad is en ga je erop uit in de stad die je dorp is. Overal waar gebouwd wordt, moeten voorzieningen voor cultuur, erfgoed, sporten, bewegen en evenementen meegroeien.
Hoofddoelstelling 2: 2. Cultuur en erfgoed: het versterken van het Apeldoorns karakter
Cultuur en Erfgoed zeggen iets over waar we vandaan komen, wie we zijn en wat we kunnen worden. De combinatie van cultuur en erfgoed met landschap en natuur geeft Apeldoorn zijn typische karakter. Dat karakter versterken we met een kwalitatieve impuls. Dit doen wij samen met interne en externe partners in programma’s en projecten. Wij vergroten zowel het stadse als het dorpse karakter van Apeldoorn, het regionale profiel en de aantrekkelijkheid voor bewoners en bezoekers.
Doelstelling: 2.1 Vergroten van de herkenbaarheid van Apeldoorn
Doelstelling: 2.2 Onderscheidend cultuuraanbod en beleefbaar erfgoed
Doelstelling: 2.3 Lokale cultuur- en erfgoededucatie
Doelstelling: 2.4 Actief en laagdrempelig van cultuur en erfgoed genieten
Indicatoren
Doelstelling: Trendanalyse
Kadernota's
Hoofddoelstelling 3: 3. Versterken van het Apeldoorns sport- en beweegklimaat
Samen met de partners in de stad komen we tot een sportklimaat waarin meer inwoners en bezoekers actief en inactief kunnen deelnemen aan sport- en beweegactiviteiten die hun aanspreken. Sport- en beweegactiviteiten die passend zijn bij de behoefte, kwaliteiten en niveau van onze inwoners. Een sportklimaat dat de bestaande voorzieningenstructuur versterkt. En het sport-DNA van de stad meer zicht- en voelbaar maakt.
Doelstelling: 3.1 Toegankelijke en goede sportinfrastructuur
Doelstelling: 3.2 Uitnodigend sportaanbod (sportstimulering)
Doelstelling: 3.3 Sport en bewegen als integraal onderdeel van een gezonde leefstijl en leefomgeving
Doelstelling: 3.4 Datagedreven sportbeleid
Doelstelling: 3.5 Topsportevenementen inspireren.
Indicatoren
Doelstelling: Trendanalyse
Kadernota's
Hoofddoelstelling 4: 4. Evenementen zorgen voor levendigheid, aantrekkelijkheid, dragen bij aan het imago van Apeldoorn en hebben economische en maatschappelijke betekenis
Evenementen dragen ertoe bij dat de stad aantrekkelijk is om in te wonen, te werken en te bezoeken. Onze evenementen worden door de meeste inwoners hoog gewaardeerd. Daarbij leveren evenementen een positieve bijdrage aan het stadsimago. Wij onderscheiden publieksevenementen, topsport evenementen en citymarketing evenementen.
Hoofddoelstelling 5: 5. Via Apeldoorn Marketing werken wij aan de profilering van Apeldoorn bij bewoners, bezoekers, professionals en bedrijven
Samen met Apeldoorn Marketing gaan we het verhaal van Apeldoorn vertellen, met de focus op onze unieke positie op de Veluwe, het versterken van de binnenstad met Veluwse waarden en het toeristische aanbod in het buitengebied te bestendigen. Met de schaalsprong zijn voor alle nieuwe inwoners voldoende arbeidsplaatsen nodig: Apeldoorn Marketing heeft derhalve ook aandacht voor de Apeldoornse arbeidsmarkt van de toekomst. Bewonerstevredenheid is de basis voor citymarketing.