1. Iedereen doet mee

Trendanalyse

Trendanalyse

Cliënten met een maatwerkindicatie WMO

De aantallen betreft de geregistreerde aantallen bij het CBS voor de 2e helft van elk jaar.
Apeldoorn heeft relatief meer inwoners met een maatwerk arrangement WMO dan gemiddeld in Nederland en andere grote gemeenten. Dit is met name het gevolg van dat er in Apeldoorn relatief veel zorginstellingen gevestigd zijn en sprake is van een relatief groot aantal 65-plussers.

Kostenontwikkeling huishoudelijke hulp (bedragen in mln. euro)

De kostenontwikkeling over de jaren heen is een gevolg van ontwikkelingen in de tarieven (de prijs per uur huishoudelijke hulp) en een ontwikkeling in de zorgvraag (het aantal uur dat wordt ingezet voor huishoudelijke hulp). In 2019 zien we een forse stijging van de kosten als gevolg van de invoering van het abonnementstarief (geen inkomensafhankelijke eigen bijdrage). In 2020 is het effect van Corona duidelijk zichtbaar en is er geen groei te zien. In 2021 nemen het aantal cliënten weer toe en stijgen de kosten verder. We houden voor de berekening van de prognose voor de begroting ook voor de komende jaren rekening met een toename (volumegroei) van het aantal cliënten huishoudelijk hulp. Deze groei is het gevolg van de invoering van het abonnementstarief (per 2019) en demografische ontwikkeling (inwoners hebben meer hulp nodig om zelfstandig te kunnen blijven wonen).

Kostenontwikkeling WMO begeleiding individueel en groep incl. PGB (bedragen in mln. euro)

De kostenontwikkeling over de jaren heen betreft een ontwikkeling in de tarieven en een ontwikkeling in de zorgvraag . Deze stijging van de kosten is voornamelijk gevolg van toename van de zorgvraag.
Het aantal cliënten voor begeleiding groep (dagbesteding) laat vanaf eind 2019 (dus voorafgaand aan de corona crisis) een lichte daling zien. In de loop van 2019 zijn de maatregelen "Een ander gesprek" en "Voorliggend veld" ingesteld, die een dempend effect hebben op de toename van het aantal cliënten. Als gevolg van Corona zijn maatregelen minder goed te realiseren (er wordt weer meer telefonisch afgewikkeld) maar zet de daling zich door vanwege uitgevallen vraag door Corona.
In 2021 zien we weer een toenemend aantal cliënten. Ook voor de jaren daarna verwachten we een toenemend volume, o.a. gebaseerd op de demografische ontwikkeling.

Rapportcijfer geleverde zorg

Het rapportcijfer is in de afgelopen jaren stabiel (een 7).

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22