Bestuur, inwoners en geld

1.1 De versterking van de rolneming door de gemeenteraad

De positie en verantwoordelijkheden van de gemeenteraad zijn voortdurend in ontwikkeling. In het grote krachtenveld van de gemeenteraad vinden steeds maatschappelijke en bestuurlijke veranderingen plaats. Ze kunnen leiden tot nieuwe dilemma’s en tot discussies. Met het toenemen van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de lokale overheid neemt ook de complexiteit van het raadswerk toe. Het samenspel tussen samenleving en gemeenteraad vraagt daarbij gaandeweg om vernieuwing van participatievormen. De gemeenteraad wil ruimte bieden aan de verschillende vormen van burgerparticipatie en -initiatieven die in toenemende mate ontstaan. De informatievoorziening tussen burgers onderling en tussen samenleving en overheid gaat snel. De gemeenteraad wenst daarvoor extra aandacht en faciliteiten. In de komende periode zal dat zijn vervolg krijgen in de ontwikkeling van digitale dossiers en de verdere uitwerking van de vernieuwde strategische werkagenda voor de gemeenteraad. In de afgelopen jaren zijn er nieuwe taken bij de gemeente neergelegd waarvan de verwachting is dat Apeldoorn die zelf of in regionaal verband op zich neemt. Ook de invoering van de Omgevingswet na het komende jaar vraagt het nodige van de raad. De gemeenteraad kan alleen zijn rol waarmaken door in te zetten op een goede dialoog en sterke interactie met de samenleving, versterking van de regionale samenwerking en bij dat alles sturing te geven aan de voorkant van het beleidsproces.

 

 

PRESTATIE

1.1.1 De Raad gaat verder met de uitvoering van de Strategische Werkagenda

De gemeenteraad gaat in 2022 verder met het uitvoeren van projecten en activiteiten vanuit de Strategische Werkagenda Raad, ook voor het organiseren van thematische Ontmoetingen met inwoners, ondernemers en organisaties. De werkwijze die de laatste jaren ontstaan is, zetten we voort en sluiten daarbij aan op het af te sluiten Raadsakkoord. Om de kennis van de Raad over actuele issues te blijven vergroten, verbeteren we de informatievoorziening van de Raad verder door het vormen en up-to-date houden van extra digitale themadossiers en -factsheets. Deze dossiers en factsheets over soms langlopende en complexe thema’s maken de informatie ook voor de samenleving beter toegankelijk.

 

1.1.2 Verbetering van de beleidscyclus in 2022 en volgende jaren

De komende jaren krijgen de verschillende programma’s in de begroting gefaseerd een nieuwe opzet, waarbij we goed willen aansluiten bij de ontwikkeling van ‘Apeldoorn 2040’, de Omgevingsvisie en de kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling. Verbetering van de leesbaarheid en de doelen en indicatoren blijft een permanent proces. Dit is onderdeel van het meerjarig traject ‘Verbetering van de beleidscyclus’. Tevens is dit als actie opgenomen in het Beheersplan.

Ook is een volledig digitale versie beschikbaar van zowel de begroting als de jaarstukken. Deze is compact en levert op hoofdlijnen stuurinformatie en biedt de mogelijkheid door te koppelen naar detailinformatie.

 

De Rekenkamercommissie is zelfstandig in de inrichting van haar onderzoeksprogramma. De commissie voert elk jaar onderzoeken uit over doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid waarvan de onderzoeksbevindingen input vormen voor de controlerende functie van de raad.

 

In het najaar van 2021 staat de Tweede Kamer behandeling van de nieuwe Wet versterking decentrale rekenkamers gepland. In het wetsvoorstel staat de verplichting dat elke gemeente een onafhankelijke rekenkamer moet hebben waarin geen raadsleden zitting hebben. De mogelijkheid om te kiezen voor invulling door een raadscommissie komt te vervallen waardoor het ook gevolgen heeft voor de wijze waarop Apeldoorn deze functie heeft vormgegeven.

 

1.1.3 Het nieuwe raadsinformatiesysteem en de webcast zijn geïmplementeerd.

De rol van de raadsgriffie is het zodanig ondersteunen van de raad dat deze zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende functie kan uitoefenen. De raadsgriffie adviseert de raad en raadsleden over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen, waaronder het betrekken van burgers en instellingen bij de democratische besluitvorming en verzorgt daartoe de logistieke ondersteuning. Daarnaast adviseert de raadsgriffie over vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter. Ook ondersteunt de griffie de raad op communicatief vlak door middel van webcast en door advisering over vormen van communicatie, o.a. (sociale) media-analyses.

 

We gaan in 2022 weer door met de organisatie van de jaarlijkse cursus ‘Politiek Actief’ georganiseerd voor de inwoners van de gemeente Apeldoorn en verwachten dat hieraan 30 mensen deelnemen. Voor de raadsleden zal een introductieprogramma worden opgesteld om het raadswerk eigen te gaan maken. Voor de jeugd (basis, middelbaar en voortgezet onderwijs) organiseren we 10 interactieve scholenbezoeken, waarbij de jeugd in spelvorm leert over de lokale politiek.

 

De raadsleden zijn inmiddels goed bekend met het raadsinformatiesysteem Parlaeus en webcast. In 2022 zullen we verder doorontwikkelen naar betere vormen van digitaal werken. Hiermee voorzien we in een versterking en vernieuwing van de informatievoorziening voor de raad en samenleving.

 

Voor 2022 is de ambitie om bij geschikte onderwerpen de PMA op locatie te organiseren. Daartoe is de werkwijze ook geëvalueerd en verder geoptimaliseerd en doorgevoerd (Wat werkt wijzer).

 

1.1.4 De raadswerkgroep Omgevingswet bereidt procedureel en procesmatig de besluitvorming door de Raad voor zodat in 2029 één gemeentelijk omgevingsplan is vastgesteld.

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld en treedt niet eerder dan 1 juli 2022 in werking.  De wet betekent het nodige voor de werkzaamheden van de gemeenteraad. Zo zullen er nieuwe (werk)afspraken moeten worden gemaakt met het college over bijvoorbeeld de adviesbevoegdheid en zal ook de participatie tussen en met inwoners en andere betrokkenen wijzigen.

Voor de begeleiding van het implementatieproces en met name de afstemming met de gemeenteraad heeft het presidium een raadswerkgroep ingesteld. Voornaamste taak van de werkgroep is het procedureel en procesmatig voorbereiden van raadsbesluiten, zoals de vaststelling van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Daarnaast moet de raad bijvoorbeeld ook besluiten welke regels van het Rijk worden overgenomen (de zogenaamde bruidsschat) en hoe de participatie wordt ingericht. Naar verwachting wordt eind 2021 de Omgevingsvisie vastgesteld. Het Omgevingsplan zal in delen worden voorgelegd aan de raad, zodat in 2025 het totale Apeldoornse plan gereed is. Voor het Omgevingsplan geldt overigens een ruime overgangstermijn. Uiterlijk in 2029 moeten alle bestemmingsplannen en andere regels met betrekking tot fysieke leefomgeving zijn ondergebracht in één gemeentelijk omgevingsplan.

 

 

 

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22