Openbare ruimte

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving

We houden rekening met het leefmilieu door te stimuleren dat het verkeer schoner, stiller en duurzamer wordt. We faciliteren en stimuleren nieuwe ontwikkelingen als zelfrijdende auto’s, deelauto’s, elektrische auto’s, snelle elektrische fietsen en slimme en schone manieren van bevoorrading van binnensteden. Dit biedt kansen voor een efficiëntere verkeersafwikkeling en een transitie naar emissieloze voertuigen voor de gemeente Apeldoorn als geheel, de binnenstad en de omliggende wijken. We leggen oplaadpunten voor elektrische auto’s aan in de openbare ruimte, faciliteren tankpunten voor schone brandstoffen en stimuleren maatregelen die bijdragen aan een schoner en stiller leefmilieu.

 

Indicatoren:

Met de prestaties dragen we bij aan de doelstellingen op het gebied van luchtkwaliteit en geluid (zie programma 4). De luchtkwaliteit in de openbare ruimte voldoet minimaal aan de WHO-norm. In de monitoringsrapportages voor het NSL wordt jaarlijks gerapporteerd over de indicatoren stikstofdioxide (NO2), fijn stof (PM10 en PM2,5) en roet. Ten aanzien van geluid is het streven om de geluidsbelasting op gevels van woningen te verminderen tot maximaal 63 dB (conform Actieplan Geluid 2018-2023).

 

PRESTATIE

1.4.1 We brengen weglawaai en uitstoot in beeld bij snelwegen en binnenstad

We onderzoeken en implementeren innovatieve manieren om weglawaai en uitstoot bijvoorbeeld langs snelwegen en in de binnenstad  in beeld te brengen.

1.4.2 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd.

Om het Griftpark in de Hofstraat / Kanaalstraat te kunnen realiseren, worden buslijnen verplaatst naar de Kalverstraat. We dragen bij aan een integraal plan om de binnenstad autoluw te maken wat nodig is om de ambities van de binnenstad als Stadspark te realiseren waarbij bewoners en bezoekers hun bestemmingen kunnen bereiken en de leefbaarheid wordt vergroot. Speciale aandacht gaat uit naar de positie van voetgangers en fietsers.

 

We werken verder aan de doelstelling om de stadslogistiek per 2025 zoveel mogelijk Zero-Emissie te krijgen conform de Green Deal ZES.

 

1.4.3 We plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen

Om het elektrisch rijden te stimuleren plaatsen marktpartijen en gemeente laadpalen voor elektrische voertuigen op strategische locaties in de stad. Daarnaast bestaat de wens om samen met marktpartijen te komen tot tankmogelijkheden voor schone brandstoffen waaronder waterstof. We spelen hierbij een faciliterende rol.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22