Openbare ruimte

1.5 We stimuleren de ontwikkeling van luchthaven Teuge tot duurzame luchthaven voor General Aviation en streven naar een leefbare omgeving met betrekking tot vliegverkeer

In 2019 en 2020 hebben we samen met Provincie Gelderland en Gelderse partners de Gelderse visie op luchtvaart opgesteld en bij het ministerie gepleit tegen de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Er moeten landelijk nog belangrijke keuzes gemaakt die het woon- en leefklimaat in Apeldoorn  beïnvloeden; herziening van de luchtruimvisie en van het luchtruim en definitieve besluitvorming over de opening van Lelystad Airport in 2020.  De ambitie blijft om de leefbaarheid in Apeldoorn te waarborgen. Ons doel is overlast door vliegverkeer te voorkomen. Dat geldt voor burgerluchtvaart en ook voor het vliegverkeer van en naar Luchthaven Teuge.

In 2020 heeft de NV Luchthaven Teuge een aanvraag ingediend voor het luchthavenbesluit gebaseerd op omzetting van de in het verleden toegestane geluidsruimte voor 80.000 vliegbewegingen. Dit is in overeenstemming met de kaders, die de gemeenteraad in 2017 voor de opstelling van het luchthavenbesluit heeft vastgesteld.

 

PRESTATIE

1.5.1 Met de Cleantech Regio ondersteunen we het onderzoek van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge naar verduurzaming van de luchtvaart

We willen een belangrijke stap zetten in de verduurzaming van de luchtvaart. Per 1 februari 2019 is het landelijk kenniscentrum Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op Luchthaven Teuge gestart, onder andere met subsidie van Provincie Gelderland, een initiatief van Luchthaven Teuge, de Cleantechregio en gemeente Apeldoorn (mede namens de aandeelhoudende gemeenten van NV Luchthaven Teuge). Het innovatie- en expertise centrum is gericht op het stimuleren, faciliteren organiseren van innovatie op het gebied van elektrisch en Hybride vliegen.  De samenwerkende organisaties zijn onder andere de Stichting Strategische Board Stedendriehoek, TU Delft, Hogeschool van Amsterdam, Deltion College, Luchthaven Teuge en daarnaast  Pieter Lantermans (waterstof drone), Ecotap, Aircraft Maintenance Netherlands, Hangar One, YBCF, gemeente Apeldoorn, NLR en Stichting E-Laad.

 

In 2020 is DEAC een stichting geworden en heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat budget beschikbaar gesteld voor de eerste fase van het onderzoek. In 2021 moet er duidelijkheid komen over de bekostiging van het vervolg van het onderzoek.

 

1.5.2 We lobbyen samen met Gelderse partners en Provincie Gelderland tegen de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport over de Veluwe

We zetten  in op een grondige herziening van het luchtruim, zodat overlast van burgervliegverkeer door laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport wordt voorkomen. Een nieuw kabinet zal de uiteindelijke keuze over opening Lelystad Airport en de inzet van laagvliegroutes moeten maken. Dan zal ook blijken of onze lobby samen met de Provincie Gelderland en buurgemeenten en van actiegroepen tot het gewenste resultaat heeft geleid of dat aanvullende stappen nodig zijn.

1.5.3 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden.

In 2019 hebben we zelf op een aantal plekken in de gemeente apparatuur geplaatst waarmee we (vliegtuig)geluid kunnen meten. Het ministerie, heeft toegezegd dat we worden aangehaakt bij het monitoringsprogramma van het ministerie van vliegbewegingen vliegveld Lelystad. We trekken op met de provincie Gelderland en regiogemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 10/06/2021 07:56:13 met de export van 10/05/2021 15:50:22